Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara ljud ur 2/7 högtalare!


WhiteMagic

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen skaffat en ny dator med Realtek high definiton audio <-- vet inte om det är det som är ljudkortet. Datorn kom med Windows 7 och jag är rätt så vilsen i det!

 

Iallafall så har jag nu kopplat in högtalarna och subwofern i datorn, och allt är kopplat som det ska vara. I realtek HD-ljudkonfiguration har jag ställt in på 7.1 kanalläge, och när jag väljer "testa" för att se om det kommer ljud ur alla enheter så fungerar det! Alltså det kommer ljud ur alla olika 7 högtalarna.

 

Men dock till problemet.. när jag spelar upp ljud ur mediaplayer/spotify ja vad som helst, så kommer det bara ljud ur 2 högtalare, jag sliter håret här och kommer ingen vart :-(!

 

Behövs mer information så säg till!

 

Väldigt stort tack i förväg!

 

Mvh

 

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Musik är i allmänhet bara är inspelad för två högtalare, så kallad stereo. Jag har en musik-dvd med R.E.M. som är inspelad med 5.1-ljud (alltså med sex högtalare), men i övrigt så spelas all musik även hos mig bara upp i två av högtalarna.

 

5.1 och 7.1 (flerkanalsljud/surround) är främst till för film, och de flesta filmer, i alla fall moderna, är inspelade med 5.1.

 

Vill du spela upp ljud gjort för två högtalare i flera så behöver ljudet bearbetas/processas. Datorer kan göra sådant med rätt mjukvara och förmodligen borde något sådant ha följt med din utrustning. Kolla igenom inställningarna för ljudet i datorn för att se om du kan hitta någon sådan inställning, alltså hur den ska spela upp stereoljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas Tydal och tack för svar!

 

Jag har kollat igenom alla skivorna jag fick med till datorn nu, och det fanns ingen mjukvara på dom som löste problemet :-(.

 

Vet inte heller vart jag hittar inställningarna för windows (hur det spelar upp ljud), kommer bara åt Volymkontrollen/Uppspelningsenheter/Alternativ för ljudkontroll m.m. och i dessa inställningar hittar jag inget jag kan ändra för att få 7.1 ljud (eftersom jag redan valt detta i dessa inställningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer dessvärre inte så särskilt långt med moderkortets inbyggda Realtek-ljudkretsar, utan det krävs nästan ett bättre ljudkort som kan sprida ut musiken lite mera som man önskar. Här en bild från ett Creative X-Fi:

 

jaf3wk.jpg

 

 

 

Personligen vill jag helst också ha ett kort som kan hantera de låga tonerna på ett vettigt sätt:

 

27zanmd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...