Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny bra skärm, kan inte ändra upplösning...

tessan77

Recommended Posts

Hej

Jag är aktiv i en annan tråd också om grafikkortet på sonens dator, och har även skärmproblem, undrar om det har med grafikkortet att göra det med, eller om det är något annat som måste ljusteras.

Sonen har denna skärm: http://www.samsung.com/au/consumer/pc-peripherals/monitor/lcd-monitor/LS23LRZKUV/XY/index.idx?pagetype=prd_detail

alltså en ny och bra skärm, MEN upplösningen går inte att få högre än 1024x768, och bättre än så måste man väl ändå kunna få...

Grafikkortet är radeon 9200, op.system windows 7 är det grafikkortet som ställer till det här också, eller nåt annat? Drivrutinen till skärmen är uppdaterad.

Thomas Tydal

Upplösningen ska vara 1920x1080. Om det alternativet inte finns att välja på låter det som det är fel drivrutin installerad för skärmen.

Har gått in på samsungs sida, valt min skärm och uppdaterat drivrutinen... funkar ändå inte =( därför undrar jag om det kan vara grafikkortet det är fel på?

Thomas Tydal

Jag har tyvärr inte kvar Windows 7 så jag kan kolla, men du bör alltså gå in i inställningarna i Windows, typ Kontrollpanelen och Skärm, eller vad det kan heta, för om du inte kan välja 1920x1080 där så tyder det på att det är fel skärmdrivrutin som är vald.

Om du inte kan välja rätt upplösning så är det för att något är felinställt i Windows. Fel på grafikkortet kan inte orsaka det.

Det har inte med Windows att göra. Om det inte är drivrutiner så det kan vara så att grafikkortet inte hanterar 1920x1020. Vad är det för grafikkort? Har du provat med nya drivrutiner till grafikkortet?

Thomas Tydal

Grafikkort hanterar alla upplösningar upp till den gräns som dess minne sätter. För grafikkortet spelar det ju ingen roll hur många pixlar du har på bredden eller höjden, utan för grafikkortet är det ju bara ett totalt antal pixlar som tillsammans med hur många färger varje pixel kan ha tar upp en viss plats i minnet.

Det som begränsar vilka upplösningar man kan ha är programmet man kör (i det här fallet Windows) eftersom det måste kunna rita upp sig på den valda upplösningen, samt förstås skärmen. Vilka upplösningar som skärmen stöder, alltså vilka upplösningar man kan välja mellan, bestäms av den skärmdrivrutin man har valt.

Grafikkortet i det här fallet har trådskaparen berättat är Radeon 9200 som har tillräckligt med minne för att klara 1920x1080 pixlar.

Nyare drivrutiner till grafikkortet kan göra så att den klarar av nya finesser i Windows, typ senare DirectX.

[

Nyare drivrutiner till grafikkortet kan göra så att den klarar av nya finesser i Windows, typ senare DirectX.

Och var hittar trådskaparen dessa drivrutiner för Windows 7.

LARSAS

[

Och var hittar trådskaparen dessa drivrutiner för Windows 7.

LARSAS

Ja, det undrar jag också, i en annan tråd har jag hittat att det inte verkar gå att uppdatera "äldre" grafikkort i Windows 7...

Ja, det undrar jag också, i en annan tråd har jag hittat att det inte verkar gå att uppdatera "äldre" grafikkort i Windows 7...

Problemet är mycket riktigt Windows inbyggda drivrutin för grafikkortet. En drivrutin som dessvärre inte går att uppdatera (då dessa inte finns) för Radeon 9200 under Window 7 och ej heller det föregående Vista. Som jag skrev i en annan tråd så är det Windows XP som gäller... (ifall datorn ska vara kvar i sin nuvarande konfiguration).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...