Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator hackar t.o.m i "enkla spel" på tex Facebook


tessan77

Rekommendera Poster

Hej hopp

Sonen på 9år har en dator på rummet, kanske ingen "värsting" men så är han ju dock bara 9år... fast numera sitter han mest och är arg och sätter sig vid våran dator.

Problemet är att tillochmed hyfsat enkla spel (tror jag väl det är ) hackar.

Har blivit mer och mer. Jag klarar av att kolla och fixa saker bara någon kan hjälpa mig att felsöka =)

 

Den är ju ändå inte sååå gammal, enligt min bror, som vi fick den av när han köpte ny.

 

Processor: Intel Celeron 1.7GHZ

Grafikkort: Radeon 9200 (är det där problemet ligger)

DDR ram: 1gb

 

Vad mer ska jag kolla på, och var hittar jag det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är spelen kodade i flash, vilket drar mycket cpu-prestanda. Troligen orkar inte processorn med, speciellt celleron är bland de svagaste processorerna man kan få i motsvarighet till deras frekvens. Det du skulle kunna testa är att högerklicka på flash spelet och välja "låg kvalitet" detta måste dock göras varje gång för varje ny flashfil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är spelen kodade i flash, vilket drar mycket cpu-prestanda. Troligen orkar inte processorn med, speciellt celleron är bland de svagaste processorerna man kan få i motsvarighet till deras frekvens. Det du skulle kunna testa är att högerklicka på flash spelet och välja "låg kvalitet" detta måste dock göras varje gång för varje ny flashfil...

 

Har provat det nu, men hjälpte inte ett dugg, hackar lika mycket fördet =(

Hur är det med grafikkortet, är det "hyfsat" eller kan det vara där problemet ligger?

Eller är det processorn, eller nåt annat skit =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl också tillägga att op.system är windows 7 om det hjälper nåt på traven... hittade nåt inlägg på en annan sida att windows 7 inte stöder alla grafikkort... dom funkar, men det går tydligen inte att uppdatera...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl också tillägga att op.system är windows 7 om det hjälper nåt på traven... hittade nåt inlägg på en annan sida att windows 7 inte stöder alla grafikkort... dom funkar, men det går tydligen inte att uppdatera...?

 

Grafikkortet är dåligt, visst, men sålänge det inte rör sig om 3d spel så ska det inge göra ett dugg.

Dock, då du kör windows 7 tror jag att du inte har rätt drivrutiner installerade. Utan dessa kan även 2d lagga, så kolla upp det! (finns det ens drivare för så gamla kort till windows 7?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(finns det ens drivare för så gamla kort till windows 7?)

Nej dessvärre inte och ej heller för Vista utan det är Windows XP som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske får köra in xp då, å se om det funkar =) annars får det väl bli en nyare dator... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske får köra in xp då, å se om det funkar =) annars får det väl bli en nyare dator... =)

 

ja, altenativt om du kan få tag på ett relativt modern begagnat grafikkort för några kronor (för att köpa ett nytt för flera hundra är sällan aktuellt för en så gammal dator)

 

jag chansar dock på att det är att AGP grafikkort du behöver och då blev det genast svårare. Personligen hade jag lagt in windows xp, då det känns lite för tungt med windows 7 för en sådan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 satt ju i den när vi fick den, men har xp hemma sedan tidigare, så jag får prova köra in den och se om det löser sig... skulle prova dotterns grafikkort för å se om det löste sig men det passade inte... där är jag inte riktigt hemma, på dotterns är det en "lång" och en kort pigg, och på denna är det 3 st piggar... har kollat lite på tradera, men då jag inte är jättehemma på den avdelningen vill jag ju inte köpa grisen i säcken... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också säga att det är bra om grafikkortet klarar av the sims 3 och såna spel, då han idag måste sitta vid vår dator för att spela det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GeForce 7800GS OC 256Mb AGP, Asus Nvidia GeForce 7600 GS 256mb, GRAFIK KORT NVIDIA Geforce 8600 GT 512MB GDDR2

 

Här har jag bara "klippt ut" från en sida, men är nåt av dessa nåt att ha till datorn då, är nån av dom kompatibel med windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GeForce 7800GS OC 256Mb AGP, Asus Nvidia GeForce 7600 GS 256mb, GRAFIK KORT NVIDIA Geforce 8600 GT 512MB GDDR2

 

Här har jag bara "klippt ut" från en sida, men är nåt av dessa nåt att ha till datorn då, är nån av dom kompatibel med windows 7?

 

För det första reder vi ut AGP VS PCI-Express

 

AGP: http://sv.wikipedia.org/wiki/Accelerated_graphics_port

 

(notera bilden)

 

PCI-Express : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/PCI-Express-graphics-board.jpg

 

(notera kontakten)

 

När du vet vilken konttakt ditt grafikkort har är det bara börja leta efter att passande grafikkort. FÖr att verifiera att grafikkortet fungerar i windows 7 går du in på tilvärkarens hemsida och kollar om du kan ladda ner drivrutiner till kortet. Finns det inga är kortet inte kompatiblet.

 

Överlag värkar nvidias 6000 serie och nyare fungera till windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet har agp kontakt. Korten jag frågade om hittade jag alla på tradera när jag sökte på agp grafikkort, så jag antog att alla var agp, men så kanske inte är fallet? Frågan är om det är värt pengarna, vet ju inte hur gammalt moderkort mm det är, räcker tex 1gb ram osv? Eller så kör jag in xp som nån föreslog.

 

När vi ändå är igång med grafikkortsproblemet undrar jag om det kan ställa till det för bildskärmen? har en ny bildskärm som ska funka i 1980x1020, MEN upplösningen går inte att ställa till högre än 1024x780, och ja, jag har uppdaterat drivrutinerna, kan detta också hänga ihop med grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang grafikkortsfrågan tidigare, så såg jag ju nu när jag gick in på bilderna att ett par av dom inte var agp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är igång med grafikkortsproblemet undrar jag om det kan ställa till det för bildskärmen? har en ny bildskärm som ska funka i 1980x1020, MEN upplösningen går inte att ställa till högre än 1024x780, och ja, jag har uppdaterat drivrutinerna, kan detta också hänga ihop med grafikkortet?

 

 

 

Kortet 9200 saknar ju som tidigare nämnts drivrutiner för Windows 7 .Saknar ett grafikkort installerad drivrutin så används en i Windows inbyggd rutin kallad VGASave .Den är väldigt begränsad vad gäller upplösning och är långsam.Scrollar man på en internetsida så hackar det fram.

 

Testa som Curre skriver med Windows XP .Till 9200 kortet finns ju drivrutiner för XP att hämta.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kör vi på det då, nu får det vara nog =) Vi drabbas ju också då sonen vägrar sitta vid sin dator, och istället sätter sig vid våran =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kom jag till nästa problem... går ju inte bara att "installera över" windows 7 med xp... kommer bara upp nåt med att "den versionen du försöker installera är äldre än den som redan finns installerad på datorn" och sen går det inte att gå vidare... går ju inte att avinstallera windows 7 heller, har ju ingen skiva till den, den var ju redan i datorn när vi fick den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska se till att starta datorn från XP-skivan i stället för från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska se till att starta datorn från XP-skivan i stället för från hårddisken.

 

Och det gör jag hur...

Bara någon säger hur jag gör så klarar jag av det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med se om det fungerar när du startar om datorn, dvs kommer det upp en text som liknar "Press any key ...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med se om det fungerar när du startar om datorn, dvs kommer det upp en text som liknar "Press any key ...".

Nej, ingen sån text kommer upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du ändra en BIOS-inställning som avgör från vilken enhet som datorn ska startas. På första skärmbilden när datorn startar så brukar det stå något som Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order. Har du något sådant på första skärmbilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du ändra en BIOS-inställning som avgör från vilken enhet som datorn ska startas. På första skärmbilden när datorn startar så brukar det stå något som Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order. Har du något sådant på första skärmbilden?

 

Delete trycker jag för att komma in i bios,,, har kikat lite där, ska jag bara välja att den ska starta med cd el. liknande...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika hur det ser ut i BIOS-inställningarna, men det är riktigt att du ska välja något som gör att CD-enheten kommer innan hårddisken. Det kan heta sådant som Boot order, priority, sequence etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...