Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Integrera phpbb3 i Joomla


esd

Rekommendera Poster

Jag håller på att försöka integrera mitt phpbb3 forum i min Joomla sajt. Jag använder Jfusion för att integrera phpbb3 i min sajt. Nu har jag kommit till att jag ska integrera forumet visuellt med sajten, alltså det ska se ut som forumet är en del av sajten.

 

Jag använder mig av "frameless" metoden för att integrera forumet visuellt (den funktionen finns i jfusion). Men det är bara det att när forumet väl är integrerat i min sajt så ser designen på forumet väldigt konstig ut. Det är en css krock som har skett, forumet läser från Joomlas css filer och inte från sina egna.

 

Någon som vet hur jag ska förhindra denna css krocken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt, bara att ändra på den kod som krockar :P

 

Skämt åsido så är det ju väldigt svårt att svara på utan att se din kod och/eller din sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara någon form av bugg du råkat på.

Gå till JFusions forum och kolla i denna tråden:JFusion

Det verkar vara samma fel som du råkat få, lösningen som jag tolkade det stod på sidan 34.

Hoppas att det löser sig annars får du väll hojta till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt den här guiden för att modifiera ett phpbb3 prosilver tema så att det inte ska bli några css krockar i frameless intergation:

 

http://www.jfusion.org/index.php/docs/doku.php?id=phpbb;frameless

 

Det fungerade delvis men som sagt så är det några css krockar kvar.

 

I det första inlägget här:

 

http://www.jfusion.org/index.php/forums/viewtopic.php?f=39&t=1816&hilit=stylesheet

 

I slutet så beskriver han hur man ska fixa återstående css krockar men jag förstår inte riktigt vad är man ska göra.

 

Någon av er som vet hur det är man fixar det? väldigt tacksam för hjälp!

 

(länk till sajten med forum kommer imorgon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att dessa rader tillhör sajten.

  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/templates/fotofralla/css/template.css" />
 <!--[if IE 6]><link rel="stylesheet" href="/templates/fotofralla/css/template.ie6.css" type="text/css" media="screen" /><![endif]-->
 <!--[if IE 7]><link rel="stylesheet" href="/templates/fotofralla/css/template.ie7.css" type="text/css" media="screen" /><![endif]-->

 <script type="text/javascript" src="/templates/fotofralla/script.js"></script>

 

Det verkar som det är något i dessa rader som är en del av konflikten.

Har inte grävt så djupt men det jag kan se på ytan är ju de nya bilderna som verkar dyka upp när forumet blir intrigerat i sajten, de bilderna verkar ju finnas i template.css

 

Sedan varför det blir så och vad man skall göra åt det kan jag tyvärr inte svara på.

Men här är en länken till Joomla! Svenskt Supportforum: http://forum.joomla.org/viewforum.php?f=63

För hoppnings vis så kanske de kan hjälpa dig så du får en lösning på ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom raderna hör till Joomla sajten och phpbb forumet läser ifrån dom css:erna vilket den inte ska göra.

 

Jag har frågat i det svenska Joomla forumet utan att få något svar.

 

Det verkade som att cluster visste hur man ska göra kanske att han har en lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blogdesigner

Förlåt en yngling, men skulle man inte bara kunna lägga in forumet i en iframe, en extern länk alltså. Eller måste det integreras med användare osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt en yngling, men skulle man inte bara kunna lägga in forumet i en iframe, en extern länk alltså. Eller måste det integreras med användare osv....

 

Det skulle man kunna göra men jag har upptäckt att det då blir problem för vissa användare med att sajten inte anpassar sig i höjdled då.

 

Sen så ändras inte webbadressen beroende på var du är i forumet om man använder en iframe. Då står det alltid www.fotoforalla.se/ffaforum i adressfältet fast du är långt in i forumet och läser en tråd. Då kan man inte länka till trådar utan bara till forumet startsida.

 

Så frameless vore det absoult bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blogdesigner

Det skulle man kunna göra men jag har upptäckt att det då blir problem för vissa användare med att sajten inte anpassar sig i höjdled då.

 

Sen så ändras inte webbadressen beroende på var du är i forumet om man använder en iframe. Då står det alltid www.fotoforalla.se/ffaforum i adressfältet fast du är långt in i forumet och läser en tråd. Då kan man inte länka till trådar utan bara till forumet startsida.

 

Så frameless vore det absoult bästa.

 

Jag driver forumet på min sajt www.voddler-download.com och använder en Joomla extension som fungerar utmärkt. Stilen anpassar sig efter Joomla-stilen och användare synkas med joomla-användarna mm. Kunena heter denna extension. Forumet integreras fullständigt i Joomla på det sättet. (Det är gratis också!)

 

Kanske vore något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag driver forumet på min sajt www.voddler-download.com och använder en Joomla extension som fungerar utmärkt. Stilen anpassar sig efter Joomla-stilen och användare synkas med joomla-användarna mm. Kunena heter denna extension. Forumet integreras fullständigt i Joomla på det sättet. (Det är gratis också!)

 

Kanske vore något

 

Men kunena är väll ett forum? Jag har redan ett forum som är phpbb3 och det är det forumet jag vill använda. Det är bara det att jag på något sätt måste lösa css krockarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att ändra på antingen markup eller klasserna i valfri stilmall?

Dvs. om två klasser har samma namn men skall ha olika utseenden så måste du bestämma dig för att ändra på den ena eller den andra, vilken vet bara du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att ändra på antingen markup eller klasserna i valfri stilmall?

Dvs. om två klasser har samma namn men skall ha olika utseenden så måste du bestämma dig för att ändra på den ena eller den andra, vilken vet bara du.

 

Det är bara det att vissa klasser finns bara i den ena stilmallen. T.ex den små runda "knapparna/bildern" som ligger utspridda på forumet. Den klassen finns bara i Joomlas sitlmall och inte i phpbb:s.

 

http://fotoforalla.se/ffaforum

 

Vad gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, men du har ju "art-Post"-div:ar som omsluter forumet och då slår ju såklart även:

.art-Post ul li, .art-Post ol ul li 
{
background-image: url('../images/PostBullets.png');
background-repeat:no-repeat;
padding-left:13px;
}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kod rederna har jag också hittat (dom ligger i Joomlas css) men vad ska jag göra med dom? Om jag tar bort den koden från css:en så påverkar det ju Joomla sajten så det kan jag inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du får/måste ändra markupen så att forumet inte omsluts av en "art-Post"-div.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i forumets kod ska jag ändra då och vad ska jag ändra till? Kan det inte bli andra problem då om jag tar bort något från forumets kod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart kan det bli problem om du ändrar saker du inte har koll på. Å andra sidan så bör det väl finnas möjligheter att backa upp kod/config innan du ger dig in å hackar.

 

Vet ärligt talat inte hur jag här och nu skall kunna bli tydligare eller mer konkret än att säga att ett sätt att lösa det är att ändra markupen så att forumet inte omsluts av en "art-Post"-div.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska kolla närmare på det imorgon.

 

Fick ideen nu att vore det inte möjligt att byta namn på de css klasser som orsakar css krocken, så att klassen inte heter samma som den gör i Joomlas css:er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ideen nu att vore det inte möjligt att byta namn på de css klasser som orsakar css krocken, så att klassen inte heter samma som den gör i Joomlas css:er?
Duh... :o
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska kolla närmare på det imorgon.

 

Fick ideen nu att vore det inte möjligt att byta namn på de css klasser som orsakar css krocken, så att klassen inte heter samma som den gör i Joomlas css:er?

 

För att förtydliga posten ovan - det är en självklarhet att du inte skall ha flera av samma cssklass-namn. Det är då krockarna uppstår.

 

Försök att inte ha för generella klassnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte jag som har bestämmt klassnamnen från början, jag kan ju ändra dom nu i efterhand men det kan bli väldigt mycket jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...