Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Thunderbird 3 och Glocalnet


Martin_355

Rekommendera Poster

Hej. Jag har just installerat Thunderbird 3. Jag försöker att skapa ett nytt konto (thunderbird 3) allt går bra men när jag försöker att kolla mina mail genom thunderbird så får jag meddelandet "E-postservern svarade:unrecognized IMAP4 command" vad är det för inställning som ska ändras.

 

Jag har gått in i inställningar för utgående mail. Inställningen där är "smtp.glocalnet.net"

 

Det jag vill kunna göra är att läsa mina mail utan att mailprogrammet laddar ner mailen till datorn. Blir smidigare att använda mailprogram.

 

När man vill ha kvar sina mail på sitt konto ska man väl använda "imap". Hoppas någon kan hjälpa mig?

 

Ha en trevlig dag/kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kolla inställningarna igen!

 

Möjligt att du valt IMAP istället för POP någonstans.

 

När man vill ha kvar sina mail på sitt konto ska man väl använda "imap". Hoppas någon kan hjälpa mig?

 

Inga större problem för mig att ha POP och får eposten att stanna kvar på Gmail när jag återvänder dit från någon annan dator. Via Gmails webbsida då.

 

https://datorhandbok.lysator.liu.se/index.php/IMAP_och_POP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man vill ha kvar sina mail på sitt konto ska man väl använda "imap".

 

Då markerar man alternativet "Behåll en kopia på servern"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du följa exakt hur du ska göra Martin_355

 

Du ska bland annat inte ha IMAP.

 

http://kundservice.g...Support/E-post/

 

Följ sedan också Mikaels tips idag kl 18:16

 

Edit: Väljer du att inte ta ner dina mail, glöm då inte att kolla med operatören hur stort ditt mailkonto är, risken finns annars att din mailinbox blir full för fort, och då kan du inte ens ta emot dina mail, du blir kanske då tvungen att ändå ta ner ibland för att tömma, eller att logga in online på webbmailen och rensa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för alla era svar. Har fått igång mitt hotmail-konto genom thunderbird men får inte igång glocalnet konto.

 

Dem inställningar jag har är följande: Serverinställningar: "server för att hämtning av e-post(IMAP)" servernamn imap.glocalnet.net port: 143 Anslutningssäkerhet:STARTTLS Har också bockat av, använd säker autentisering.

 

Intällningarna för utgående server är följande:

server:smtp.glocalnet.net

port 465 standard 465.

anslutningsäkerhet SSL/TLS

använd säker autentisering: Den är avbockad.

 

Vet inte om det är rätt uppgifter som ska stå. Vill använda thunderbird programet för att kunna hålla på kolla på mina mailkonto.

 

Jag har gått igenom det som finns på glocalnets hemsida men får det inte att fungera ändå. Har ringt dem men dem kunde inte heller hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för alla svar. Nu har jag löst problemet genom att vidarebefodra alla mina mail från glocalnet till gmail konto som jag har skapat. Gmail kontot fungerar väldigt bra med thunderbird än så länge.

 

Tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att.... jag har inga problem med Glocalnets eposttjänst ihop med Thunderbird3.

för att hämta, POP3

pop.glocalnet.net , port 110

användarnamn@glocalnet.net

 

skicka

smtp.glocalnet.net, port 25

tyvärr ej säker autentisering men STARTTLS om tillgängligt.

Samt som ovan, användarnamn@glocalnet.net

 

Enda problemet med Glocalnet är att det kan sin lilla tid för att brev att komma fram, kan ta några timmar. Gmail är trevligare, några sekunder är vanlig leveranstid. Inga problem att sitta i telefon med någon och skicka filer till varandra. Samma sekund som den andra säger "nu har jag skickat" är det framme hos Gmail...Det fungerar inte med Glocalnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej. Upplever även jag problem med Thunderbird och Glocalnet. Kan aldrig vara säker på om jag fått några mail när jag öppnar Thunderbird. För att hämta mail som jag ser finns på webmailen får jag klicka på "hämta e-post" ett antal gånger och ev. hämtas posten till inkorgen, men det känns väldigt osäkert. Vid kontakt med Glocalnet-support blev jag hänvisad till en annan hjälpsupport där det kostade att få hjälp med problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...