Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öronpluggar - varför höger och vänster?


torpet1

Rekommendera Poster

Precis som det står i rubriken. Vad är det för skillnad? Högtalarna ser likadana ut (sånär som på att den vänstra har en längre sladdförgrening och är L-märkt. Jag hör ingen skillnad när jag växlar. Och som vanligt - all info mottages med tacksamhet.

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det står likadant när man kopplar in högtalare till en förstärkare (Left and Right). Märker ingen skillnad om man kopplar fel, men blir fel på ljudbalansvredet senare. Då blir vänster höger och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag blir lite konfunvirrad när du skriver öronpluggar och högtalare, men jag antar att du menar "hörlurar" som man stoppar in i öronen. Båda två är i så fall kopplade till samma kontakt och då är standarden sådan att längst ut på kontakten är vänster, i mitten höger och längst in jord. Så, den "högtalare" de kopplat till spetsen på kontakten är märkt L och den andra R.

 

Lyssnar du på musik spelar det ju inte så stor roll vad som har bestämts som vänster respektive höger, för vad gör det om du hör kören till höger när den egentligen är placerad till vänster?

 

Däremot kan det spela roll om du spelar datorspel med lurarna. Hör du en fiende till höger så är det ju viktigt att veta att det är höger på riktigt också så du inte styr din gubbe åt fel håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite konfunvirrad när du skriver öronpluggar och högtalare, men jag antar att du menar "hörlurar" som man stoppar in i öronen. Båda två är i så fall kopplade till samma kontakt och då är standarden sådan att längst ut på kontakten är vänster, i mitten höger och längst in jord. Så, den "högtalare" de kopplat till spetsen på kontakten är märkt L och den andra R.

 

Lyssnar du på musik spelar det ju inte så stor roll vad som har bestämts som vänster respektive höger, för vad gör det om du hör kören till höger när den egentligen är placerad till vänster?

 

Däremot kan det spela roll om du spelar datorspel med lurarna. Hör du en fiende till höger så är det ju viktigt att veta att det är höger på riktigt också så du inte styr din gubbe åt fel håll.

 

 

Du vet *öronpluggar* ä såna man stoppar IN I öronen. .såna små.. hörlurar används UTANPÅ öronen. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnar du på musik spelar det ju inte så stor roll vad som har bestämts som vänster respektive höger, för vad gör det om du hör kören till höger när den egentligen är placerad till vänster?

 

Däremot kan det spela roll om du spelar datorspel med lurarna. Hör du en fiende till höger så är det ju viktigt att veta att det är höger på riktigt också så du inte styr din gubbe åt fel håll.

 

Spelar väl visst stor roll om du vet hur det ska låta och plötsligt blir det på ett annat sätt, tänkt dig att du står på en konsert och någon eller några spelar gitarrsolon på vänster sida, och koreografin säger att det ska vara så, när du sedan sätter på dig lurar, som är spegelvända, så blir det helt fel.

Lika fel som när det gäller spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för konsekvensbeskrivningarna. Såsom jag använder 'hörlurarna' spelar det alltså ingen roll med vänster/höger.

T :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för konsekvensbeskrivningarna. Såsom jag använder 'hörlurarna' spelar det alltså ingen roll med vänster/höger.

T :)

 

Det är ju upp till dig om du vill att det ska låta som det är tänkt?

Vet du att ljudet i vänstra örat ska vara till vänster, och tvärtom, så väljer du så, spelar det ingen roll, så kör på, valet är ditt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Var noga med att det blir rätt, annars kommer farbror polisen och tar dig i örat…

 

Nej, skämt åsido, lyssnar du på monoinspelningar så spelar det ingen roll, men om du ĺyssnar i stereo blir det ju skillnad förstås. Man kanske vill att en hi-hat ska vara till höger om ride-cymbalen i trumsetet, exempelvis. Men å andra sidan finns ju vänsterhänta trummisar som spelar på spegelvända trumset… (fast den enda vänsterhänta trummis jag känt spelade faktiskt på trumset för högerhänta, men han spelade ändå med vänster hand på hi-haten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...