Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettenhet


skogshuggarn

Rekommendera Poster

skogshuggarn

Hej någon som vet av någon programvara som gör om ett usb-minne till en diskettenhet

så windows tror att usb:et är en diskett???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du att Windows ska se USB som en diskett?

 

Det ska väl inte behövas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogshuggarn

Om jag installerar windows xp på en disk som saknar drivisar

å kör f6 så måte man ha en diskettenhet, windows säger så

har provat med llite intallation med o lagt till drivisarna men det fungerar inte

De nya datorerna har ju endast usb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar windows xp på en disk som saknar drivisar

å kör f6 så måte man ha en diskettenhet, windows säger så

har provat med llite intallation med o lagt till drivisarna men det fungerar inte

De nya datorerna har ju endast usb

 

Kan du inte välja mellan att använda vilken enhet du vill hämta filerna från, t.ex diskett, cd/dvd, usb?

 

Något program som styr en sådan sak, känner inte jag till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, okej.

 

Två tankar. Det fungerar inte att aktivera USB-enheter via BIOS? (legacy USB eller liknande om jag minns korrekt)

 

Eller lägg drivruterna på en CD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogshuggarn

Datorn är en emachine med sata disk, xp prov av lite äldre modeller saknar drivisar för det, kör man installationen för fullt till och till den har laddat sina drivisar o ch ska starta o så svarar den att det inte finns någon hårddisk, så därfor måste man alldeles i börja trycka f6 då frågar windows om man ska installera separata drivrutiner eller annat och frågar efter en dikettenhet (så har det alltid varit)

och när man fortsätter så hittar den inte någon sådan å usb enheterna känner den då inte av, så därför skulle jag haft ett program som kan göra om en usbminne till en diskettenhet som lurar windows, det har funnits ett sånt på dells sida förut men det är borta nu,

Kör man vidare utan att installera drivisar får man blåskärm, finns en massa sådana förfrågningar på cymbern med skärmdumpar m.m om man söker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är mina tips inte mycket att komma med. Hoppas någon annan med kunskap i ämnet ser denna tråd.

 

men kan tycka att du borde kunna skicka in drivisarna på enheten som XP finns på och få installationen att söka där... fast ska sägas, XP är gammalt, det är mycket man tycker att XP borde klara idag men som det är långt borta från att klara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstolkade något tydligen.

 

Blir inte lätt detta, hur startar du nu upp installationen, vilket media använder du?

 

Det som borde fungera, är att köra med en extern cd-enhet med usb-matning?

Men då gäller det som sagt att få igång en usb-port också?

Men har aldrig provat detta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogshuggarn

kör cdn från en extern cd läsare så långt fungerar det men till det jag sagt tidigae

har även gjort en usb win intall enligt instruktioner från nätet

men det blir lika där, har även kört en sk boot från botdiskprogrammet

och försökt den vägen,,, men nej det går inte får nog försöka få tag i en extern

floppydrivenhet o sparka igån en gammal dator meed floppy o kopieera in drivisarna där o köra in på disketter o försöka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, förstår, börjar också få slut på idéer tyvärr.

Just nu klickar det inte alls tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr funkar inte det att lura xp setup program att ett usb minne är en diskett detta har inget med xp att göra utan att datorns bios ger den informationen till xp men det du kan göra är att intregera rätta drivrutiner i xp setup skiva men detta kräver massa jobb vilket inkluderar att man kopierar xp skivan till hdd sen där modifierar den med nya drivrutinerna och sen bränner en ny skiva med den nya modifierade xp setupen så enklaste är att du skaffa en diskenhet för usb och lägger rätta drivrutinerna på en diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...