Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP i stället för Vista går det ?


reso

Rekommendera Poster

hej igen forumister

 

Nu undrar jag:

kan man installerar XP i stället för Vista ?

 

Jag har på min bärbara förinstallerad vista, men eftersom den har krånglat så mycket

och eftersom frugans XP inte har grånglat alls så funderar jag på att "blåsa" min

och installera XP i stället.

 

Vad tycker ni ?????

Och är det svårt ???

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, men ett varningens finger ändå, finns flera trådar om risken med strulande drivrutiner, och drivrutiner som inte finns/inte fungerar för XP.

Flera personer som försöker backa till XP, men inser att deras bärbara inte är konfigurerad för XP, men fungerar bra/bättre med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Här har du en artikel som beskriver förfarandet:

http://www.idg.se/2.1085/1.231140/sa-byter-du-tillbaka-till-windows-xp

 

Instämmer i det //gästen skriver. Det är inte så mycket nytt som kommer ut till XP heller. IE 9 kommer inte att ha stöd för XP, och inte heller dom nya Windows Live-programmen. Många nyare drivrutiner släpps inte heller längre till XP . Allt mer går över till Windows 7 och Vista.

 

Tydligt tecken på att XP fasas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tyvärr så lär nog XP bli "likviderad" inom något år eller så, köper du t.ex en liten mini bärbar idag, så är det Windows 7 starter som gäller för det mesta, dom körde med XP Home under en period, när folk gnällde, men nu har ju tillverkarna ökat prestandan på dessa bärbara också, så dom flesta klarar Windows 7, så XP behövs inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsft Windows är operativsystem som redan sagts utan drivare så det är inte säkert det går installera XP. En granne har gjort det och bristen på drivare till nätverkschipet löstes med att inhandla ett USB-nätverkskort för nätverkskabel.

Jag har själv varit i samma sits som du för 12år sedan, fått nog av Microsofts senaste Windowsversion (W95B), misslyckats med att installera NT4.

Lösning blev att installera Redhat Linux.

Det är betydligt enklare idag att installera en BRA linuxrelase på en dator än det var 1998. Jämfört med Windows märks skillnaden direkt. Ofta inngår all drivare i releasen och all hårdvara fungerar direkt efter installation. (vilket det gjorde när vi installerade en linuxrelease på grannens dator, hon föredrog doch XP.

Det största kruxet med linux är att det finns så många releaser att välja mellan.

Och att de flesta enligt min erfarenhet inte fungerar så bra på min dator. Så man kan få prova några olika.

Tex

ftp://ftp.se.linux.org/distributions/exton/exton-man-2010.0-kde433-1060mb-091123.iso

bränns på DVD

ftp://ftp.se.linux.org/distributions/exton/mcn-exton-kde44-595mb-100330.iso

bränns på CD

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/kubuntu/9.10/kubuntu-9.10-desktop-i386.iso

bränns på CD

det finns dock en nackdel med att köra linux, fodrar att man är beredd på att mycket av dokumentationen är på engelska.

Även om det finns en del på svenska, tex på biblioteket.

Och så finns det inte så mycket spel.

Men till mail, surfa, skriva texter duger det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tyvärr så lär nog XP bli "likviderad" inom något år eller så

Nja, Windows XP har drygt 4 år kvar innan supporten upphör. Fram till dess skickar Microsoft ut uppdateringar. Detta är vad som gäller idag.

Innan 8 april 2014 så har vi dessutom ett nytt operativsystem, som efterträder Windows 7.

 

För XP x64 gäller följande:

"SP3 finns inte för 64-bitarsversionen av Windows XP. Om du kör 64-bitarsversionen av Windows XP med SP2 har du den senaste service pack-uppdateringen och även fortsättningsvis rätt till support och uppdateringar fram till den 8 april 2014."

 

Samma datum för XP SP3 32-bitars.

 

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/end-support-windows-xp-sp2-windows-vista-without-service-packs?os=other

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Windows XP har drygt 4 år kvar innan supporten upphör. Fram till dess skickar Microsoft ut uppdateringar. Detta är vad som gäller idag.

Innan 8 april 2014 så har vi dessutom ett nytt operativsystem, som efterträder Windows 7.

 

För XP x64 gäller följande:

"SP3 finns inte för 64-bitarsversionen av Windows XP. Om du kör 64-bitarsversionen av Windows XP med SP2 har du den senaste service pack-uppdateringen och även fortsättningsvis rätt till support och uppdateringar fram till den 8 april 2014."

 

Samma datum för XP SP3 32-bitars.

 

http://windows.micro...-packs?os=other

 

Frågan är hur länge övriga tillverkare uppdaterar sina drivare till XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsft Windows är operativsystem som redan sagts utan drivare så det är inte säkert det går installera XP. En granne har gjort det och bristen på drivare till nätverkschipet löstes med att inhandla ett USB-nätverkskort för nätverkskabel.

Jag har själv varit i samma sits som du för 12år sedan, fått nog av Microsofts senaste Windowsversion (W95B), misslyckats med att installera NT4.

Lösning blev att installera Redhat Linux.

Det är betydligt enklare idag att installera en BRA linuxrelase på en dator än det var 1998. Jämfört med Windows märks skillnaden direkt. Ofta inngår all drivare i releasen och all hårdvara fungerar direkt efter installation. (vilket det gjorde när vi installerade en linuxrelease på grannens dator, hon föredrog doch XP.

Det största kruxet med linux är att det finns så många releaser att välja mellan.

Och att de flesta enligt min erfarenhet inte fungerar så bra på min dator. Så man kan få prova några olika.

Tex

ftp://ftp.se.linux.o...60mb-091123.iso

bränns på DVD

ftp://ftp.se.linux.o...95mb-100330.iso

bränns på CD

http://ftp.sunet.se/...esktop-i386.iso

bränns på CD

det finns dock en nackdel med att köra linux, fodrar att man är beredd på att mycket av dokumentationen är på engelska.

Även om det finns en del på svenska, tex på biblioteket.

Och så finns det inte så mycket spel.

Men till mail, surfa, skriva texter duger det bra.

 

Undrar om reso är beredd att byta till Linux från Vista istället??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om reso är beredd att byta till Linux från Vista istället??

Det är i varje fall ofta enklare än att installera Windows.

Jag har hjälpt mina grannar nämnda ovan få hem drivare till XP till deras gamla dator med XP(utan drivare har man inte så stor glädje av XP)

Första gången fick dom låna en Knoppix Linux CD för att komma ut på internet i väntan jag hade tid ta i tu med XP.

Andra gången när XP krånglade och behövde ominstallation hade de själva laddat hem Ubuntu linux som de körde direkt från CDn för att komma ut på internet.

I väntan på hjälp med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...