Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MacBook Air vs Vaio X

Shape_sthlm

Recommended Posts

Shape_sthlm

Någon som kan kommentera MacBook Air vs Vaio X?

Någon som köpt och är nöjd/missnöjd utifrån det ganska kraftiga priset?

/M

Thomas Tydal

Nu vet jag inte vad du har för behov, men jag skulle aldrig köpa en MacBook Air eftersom den saknar dessa saker:

- nätverksuttag (alla platser jag är på har inte trådlöst nätverk med tillräckligt bra signalstyrka, och 3G-uppkoppling är ju inte tillräckligt snabbt, så nätverkskabel är enda alternativet).

- VGA-port (det händer ofta på möten att man ansluter datorn till en projektor).

Sen har skärmen väldigt låg upplösning (1280x800) trots sin stora fysiska storlek (13").

Vaio X har sakerna ovan, dessutom något högre upplösning (1366x768) på en mindre skärm (11") vilket gör att datorn inte blir lika stor och klumpig som MacBook Air.

Faktum är att MacBook Air väger nästan lika mycket som två stycken Vaio X!

Dock har både MacBook Air och Vaio X en nackdel som gör att jag inte heller skulle köpa Vaio X. De saknar dvd-brännare. I min värld förekommer det fortfarande att man får cd/dvd-skivor av folk och företag samt att man vill titta på dvd-filmer, och då skulle det kännas rätt trist om ens bärbara inte skulle klara av det.

Själv har jag en fyra år gammal Vaio som jag är väldigt nöjd med, med 11"-skärm och upplösning 1366x768, men det börjar bli dags att köpa en ny. Jag lutar åt Vaio Z som är ungefär samma storlek som MacBook Air men med betydligt högre upplösning: 1920x1080 på 13", så då kan jag faktiskt tänka mig att gå upp lite i fysisk storlek, för 1366x768 känns faktiskt lite trångt...

Sen har den naturligtvis dvd-brännare också, och inga egentliga nackdelar vad jag kan se, men den kostar en del, 27 000 med moms.

Shape_sthlm

Tack Thomas för mycket bra kommentarer. Att det saknades nätverksuttag har jag inte observerat, väldigt bra påpekande. :thumbsup:

DVD-brännare klarar jag mig utan (rättare sagt skivor generellt sett faktiskt).

Mitt förhandsval lutar åt Vaio, och denna diskussion för mig lite närmare det valet.

/M

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...