Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa router m.m


Shape_sthlm

Rekommendera Poster

Shape_sthlm

Jag håller på att renovera en lägenhet. I samband med detta tänkte jag även planera för att dra lite kablar, router, NAS m.m

 

Jag ligger dock efter gemene man när det kommer till nätverk, då jag kört med fast lina rakt in i burken i alla år.

 

 

Nu kommer jag att ha sånt där "tre-hål-i-väggen" grej från ComHem, dvs säkert få nån form av modem och grejer som ska användas.

 

Jag ber er om lite tips på vad jag ska tänka på när jag nu ska köpa router, NAS, brandvägg (behövs det separat eller är det overkill?). Alltid trist att komma på i efterhand att jag borde förberett för något i samband med lägenhetsrenoveringen.

 

Jag har en stationär enhet och en laptop som ska kunna kommunicera med allt, inkl TV.

 

Vet att detta är en oerhört generell frågeställning, men alla stalltips är av godo.

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en mängd saker att betänka, men den stora frågan är ju om du skall passa på att dra ethernet "överallt", eller om du tänker klara dig med trådlöst?

 

Om du har möjlighet skulle jag absolut rekommendera att dra kabel. Minst ett dubbeluttag per rum (flera i stora rum) och sedan en central korskopplingspunkt där du sätter switch/router/brandvägg osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Comhemkunder får idag från Comhem ett kombinerat modem/trådlös router

vare sig du gillar det eller inte.

En gammal Comhemkund som flyttat fick i samband med flytten den nya trådlösa varianten men eftersom det strulade (inget trådlöst i datorn) så blev det de gamla grejorna från Comhem med nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Nya Comhemkunder får idag från Comhem ett kombinerat modem/trådlös router

vare sig du gillar det eller inte.

En gammal Comhemkund som flyttat fick i samband med flytten den nya trådlösa varianten men eftersom det strulade (inget trådlöst i datorn) så blev det de gamla grejorna från Comhem med nätverkskabel.

 

OK, tror ju knappast de skickar med dyra prylar...

 

Någon som har flyttat på ComHems uttag? Har försökt få tag i ngn certifierad, men ingen verkar finnas tillgänglig.

 

Minst ett dubbeluttag per rum (flera i stora rum) och sedan en central korskopplingspunkt där du sätter switch/router/brandvägg osv.

 

Beträffande ethernet, behöver jag ett motsvarande in/utgång på routern för varje uttag jag sätter i lägenheten? eller fungerar det där med korskoppling så att jag bara behöver utnyttja en koppling på routern?

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande ethernet, behöver jag ett motsvarande in/utgång på routern för varje uttag jag sätter i lägenheten? eller fungerar det där med korskoppling så att jag bara behöver utnyttja en koppling på routern?

 

Du behöver en switch. Inkommande Internet -> Router -> Switch -> spridningsätet i lägenheten. Antal portar i switchen beror på hur mycket uttag osv du skall ha. Själv har vi 12st dubbla uttag i huset = en 24-portars gigabit-switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...