Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkaos


torslanda

Rekommendera Poster

Har följt en tråd FULL DATOR "Myrra". Jag har liknande problem, fast värre. Hårdisken är överbelastad och det finns inte utrymme varken för att ta bort program eller defragmetering. Vid varje försök hänger sig datorn helt (jag måste bryta strömmen och börja om) jag kommer knappt halvvägs i vad jag än försöker med och om den är seg, det är bara förnamnet, det tar flera minuter att öppna något och för det mesta stannar allt upp och det står not responding. Finns det någon vänlig själ som vill försöka hjälpa mig på begripligt datorspråk, jag är inte så datorkunnig som synes och engelskan är natta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem handlar det om?

 

Windows XP

 

 

-----------------------------------------------------------

Moderator har slagit ihop två inlägg till ett

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP

 

Låter som att din hårddisk är liten, hur mycket rymmer den?

 

 

-----------------------------

Flyttar tråden till ett bättre forum

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att högerklicka på papperskorgen och välja Egenskaper. Sedan ställer du in att den skall radera filerna utan att lägga dem i papperskorgen. Där kan du frigöra en del utrymme.

Sedan kan du gå in under Start -> Alla program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Diskrensning, och köra det programmet för att ta bort en del onödigt. Kör även diskfragmenteringen (sannolikt måste du göra det flera gånger för att det skall bli någorlunda defragmenterat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

142 GB,ledigt utrymme 20,6 GB. Enligt defragmenteringen finns bara 14% kvar och det krävs 15%. Papperskorgen är tömd, men som sagt, datorn hänger sig så snart jag ska utföra något. Jag har tidigare kopierat för mycket videofilm till datorn, var inte uppmärksam på att hårddisken blev överfull. Men alla filmer är borta nu, men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet ej, har upptäckt att jag kan utföra 3-4 små uppgifter typ öppna papperskorgen innan den låser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet ej, har upptäckt att jag kan utföra 3-4 små uppgifter typ öppna papperskorgen innan den låser sig.

 

Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet, och välj egenskaper, så står det nästan längst ner hur mycket ramminne det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.00 GHz, 512 MB RAM

 

 

Det var inte så mycket minne, då skulle jag rekommendera dig att dubbla i alla fall.

Det skulle hjälpa till en hel del tror jag, eftersom du tydligen har tillräckligt mycket utrymme kvar i hårddisken för att t.ex kunna göra en defrag.

 

Har du förresten testat att köra en defrag i "Felsäkert läge" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att dubbla? Har försökt hitta felsäkert läge, och hittar flera rader, men tyvärr på engelska, när jag håller ner F8 vid uppstart. Eftersom jag inte förstår säkert vad det står :( , vågar jag inte markera något annat än normalstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att dubbla?
Du köper ett till likadant minne som du redan har.

 

Har försökt hitta felsäkert läge, och hittar flera rader, men tyvärr på engelska, när jag håller ner F8 vid uppstart. Eftersom jag inte förstår säkert vad det står sad.gif , vågar jag inte markera något annat än normalstart.

 

Precis när du startar datorn så trycker du upprepande gånger på F8, så får du upp en startmeny, där du kan välja att bl.a köra i "Felsäkert läge", är det så att du har en engelsk version av XP, så borde det stå "Safe Mode" eller liknande.

Det kommer troligen upp ett litet fönster, där du ska välja att godkänna, så du kan komma vidare in i felsäkert läge, för att se om det fungerar att göra en defrag i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nu äntligen defrag hd, tack vare ditt tips, tack. det tog "bara" 9 tim. Men tyvärr kvarstår huvudproblemet ändå, se mitt första inlägg, det måste vara något annat jävelstyg som segar och stoppar efter några knapptryck. (jag är trött på "not responding"). Hjälp!!! Lägger till att det har inte varit några problem alls innan ja börja med videokopiering, men det mesta av tillhörande program och alla filmer är numera borta på hd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört windows update sistonde?

 

kan vara nån system fil som har blivit överskriven med en äldre eller buggiare version av nåt program. Chansen är att windows update fixar det (men bara en pyteliten chans ;P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det, den är inställd på automatisk uppdatering. Är bortrest just nu, och det är min stationära dator som strular, så kan jag inte kolla nu, återkommer om det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vittjag kan förstå är Windows uppdate körd. Så inte hjälper det heller. Jag börjar misströsta att det går att få ordning på min burk, men jag hoppas lite till att det finns någon där ute som kan ha någon lösning innan återvinningen tar hand om pc-´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...