Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur man rensar virus


Aron00

Vad tycker Ni om guiden ?  

3 medlemmar har röstat

  1. 1. Är virusguiden bra ?

    • Ja
      0
    • Nej
      0
    • Sådär
    • Urkass
      0


Rekommendera Poster

Tjo gott folk !

 

Tänkte att jag skulle slänga upp en liten guide,till Er som har råkat ut för digitalt crap från zie internet.

 

Detta är ett första utkast,uppdaterad variant kommer på måndag.

 

 

VIKTIGT! Se till att ta backup på viktig data innan du börjar med stegen nedan, då vi inte kan garantera att du inte förlorar data under/efter de här stegen! VIKTIGT!

[log] Steg 1 - Hämta hem Windows Defender ================================================================================================ 1. Windows Defender hämtar du härifrån http://download.micr...owsDefender.msi 2. När guiden startar så klicka nästa 3. Klicka på validera 4. Kryssa för att du accepterar license avtalet och tryck därefter på nästa 5. Bocka för att använd rekomenderade inställningar och tryck nästa 6. Välj fullständig installation och tryck nästa 7. Klicka på installera 8. Låt rutan va ikryssad och tryck på slutför 9. När snabbsökningen är färdig klick då verktyg ---> microsoft spynet, ändra till avancerad medlemskap och tryck på spara 10. Klicka därefter på pilen till högerom sök och välj där fullständig sökning ================================================================================================ Steg 2 - Windows Live Onecare i Felsäkert Läge med nätverk ================================================================================================ OBS! Under scanningarna nedan kan meddelanden om installationer komma upp, installera det som den ber om OBS! 1. Gå till Start-knappen --> Kör, skriv msconfig och klicka på OK--> gå till fliken BOOT.INI --> bocka för SAFEBOOT, och välj Network istället för Minimal till höger om SAFEBOOT --> klicka på OK. Starta om när du blir tillfrågad om du vill. 2. Logga in på ditt vanliga konto, välj JA på frågan som kommer upp efter inloggingen. 3. Klicka på den här länken: http://onecare.live....-se/default.htm 4. Du får nu fram ett service avtal, acceptera detta 5. Välj Välj Fullständig servicegenomgång och var uppmärksam på vad som händer. 6. Välj Fullständig Scan och var uppmärksam på vad som händer. 7. Ta bort allt den hittar. 8. Gå till Start-knappen --> Kör, skriv msconfig och klicka på OK --> klicka i Normal Start --> klicka på OK. Starta om när du blir tillfrågad om du vill. ================================================================================================ Steg 3 - Eset online scanner ================================================================================================ Gå in på denna sidan http://www.eset.com/online-scanner 1. Klicka på online scanner 2. installera activex komponenten som du uppmanas till (kan hända att ni kastas tillbaka tillförgående steg) 3. välj att göra en "my computer" sökning 4.Starta om datorn när scanningen är klar. ================================================================================================ Steg 4 - HiJackthis! ================================================================================================ Tillslut så skall du installera och köra detta lilla program som heter HiJack this och sedankontrolera loggen på hijackthis.de. Den går nämligen och kollar alla aktiva och öppna program på datorn och är ett sätt att kontrollera att där ej finns infektioner kvar Följ stegen nedan. 1. Klicka på länken http://www.trendsecu.../HiJackThis.zip ( klicka på den som heter download ZIP ) 2. Välj att spara på skrivbordet. 3. Högerklicka sedan på filen hijackthis.zip på ditt skrivbord 4. Välj packa upp (extrahera) till \hijackthis 5. Det har nu skapats en mapp på skrivbordet som heter hijack this, dubbelklicka på den mappen och sedan på hijackthis.exe 6. Där väljer du ”scan, och sedan save log file” 7. välj vart du vill spara filen 8. efter du sparat filen så kommer filen öppnas, stäng fönstret 9. loggarna kan Ni även själva analysera på www.hijacktis.de ================================================================================================ Kör Detta verktyg som en sista utväg ifall allt annat misslyckas Spara ner följande fil till skrivbordet. http://downloads.kas...builds/AVPTool/ Starta om datorn i felsäkert läge. Gå till Start-knappen --> Kör, skriv msconfig och klicka på OK--> gå till fliken BOOT.INI --> bocka för SAFEBOOT, och välj Network istället för Minimal till höger om SAFEBOOT --> klicka på OK. Starta om när du blir tillfrågad om du vill. Installera verktyget och bocka för alla enheter som finns i menyn, klicka på scan. När den har gått klart så klickar Ni på Neutralize all. Gå till Start-knappen --> Kör, skriv msconfig och klicka på OK --> klicka i Normal Start --> klicka på OK. Starta om när du blir tillfrågad om du vill. Om kaspersky failar,så finns det enbart en sak kvar att göra. Backa upp den data du inte vill bli av med och formatera datorn.[/log]

 

Best Regards // Vänliga Hälsningar

 

Aron

 

 

------------------------------

Redigerad av //gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en liten poäng med denna guide, men det du beskriver här, klarar oftast bara en liten del av dom smittor som man kan råka ut för.

T.ex så är det inte alltid så enkelt att tyda loggar från olika program, t.ex HiJackThis, som du föreslår, är man novis så kan det vara svårt att veta vad man ska titta efter, och tyvärr så hittar inte detta program allt skadligt heller.

 

Det finns flera program som man bör köra ihop, också beroende på vad man råkat ut för.

 

Mbam, Dds, är några andra som hittar mer än vad HiJackThis gör.

Om du kollar på några trådar som finns i "Virus"-forumet, så kan du läsa en del om vilka program man bör använda, men också att det inte är så enkelt att tyda allt som kommer upp i dom olika loggarna.

 

Men fortsätt du med din guide, man blir aldrig fulllärd inom detta med virusbekämpning.

 

Glad Påsk önskar jag dig ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna gästen ;)

 

Jodå,det är jag fullt medveten om. Den här lilla guiden använda jag mig utav då jag jobbade på Microsofts PYPC support ( säkerhetssupporten )

 

Tyvärr så fick jag aldrig med mig min sista guide,som jag skapade i slutet av 2009. Hijack this är ett ganska enkelt och överskådligt program,men du har rätt i det du säger.

 

Anledningen till att jag tog med eset i guiden,tillsammans med kaspersky ( som är med i denna versionen har jag för mig ) är för att försöka täcka så mycket som möjligt,då jag sist kollade så låg bägge bland de högsta i virus bulletin 100 listan.

 

Som du kanske förstår,så fick vi på supporten inte använda tredjepartsmjukvara,utan enbart mjukvara från partners,och helst vår egen. Vad mjukvaran inte klarade av,fick vi rensa manuellt ( remote session )

 

Egentligen,så bör man alltid ha en uppdaterad backup,och en slipstreamad installation av valfritt os,så man kan blåsa datorn omgående vid infektioner,är egentligen det enda rätta.

 

Men som sagt,en ny och mer uppdaterad version kommer att komma,så fort jag får lite tid över.

 

Glad påsk på dig med Gästen ;) njut av långledigheten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...