Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datan hänger sig/fryser fast!

youwish

Recommended Posts

Detta är min första tråd så vet inte om mitt problem passar i just denna sektion men vi hoppas :) Vill också tillägga att jag inte kan alls mycket om datorer och annat, så om ni frågar mig om RAM etc etc. Vet jag tyvärr inte särskilt mycket :S

Jo, jag har haft detta problemet ett bra tag nu. Det är så att datorn fryser helt fast och det finns inga andra val än att stänga av den manuellt. Jag kan t e x spela "Heroes of Newerth" eller "Counter Striker" och så helt plötsligt så fryser datan helt fast. Det händer även när jag surfar på internet. Ibland händer det några ggr om dagen ibland inte alls... Ibland fungerar den felfritt några dagar sen fryser den helt plötsligt. Det underliga är att jag har "lanat" några ggr och detta problemet har aldrig uppstått.

Jag vet inte om det är något som belastar min dator alldeles för mycket som t e x f-secure men varför händer det ibland och ibland inte? Ja använder Zyxel Utility Wireless Adapter och har Telia gateway.

Kan inte riktigt säga när detta problemet började. En annan sak som har precis börjat (1-2v sedan) är att internet dör i 2-3 min sen sätts på igen. Finns det någonting JAG kan göra eller ska jag kontakta telia och höra samma roliga visa att dem inte kan hjälpa en och skickar en vidare till någon annan osv.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får!

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

När dammsög du din dator sist?

Damsugaren + datorn = dålik kombination på så sätt att statisk elektricitet skapas som kan döda datorkomponenterna ganska lätt. Tryckluft på tub brukar fungera bättre.

Visst, jag kan försöka, men varför händer det ibland hur många ggr som helst på en dag men kanske aldrig på 2,3,4 dar? Detta börjar blir riktigt jobbigt för det händer allt oftare och det är väldigt jobbigt! Mer förslag tack :)

Vill också tillägga att det står att jag har internet hastighet: 54.0 Mbit/s , Signalstyrka: Hög/Mycket hög , Status: Ansluten. Så står det om mitt internet. Mitt internet är bra och jag har virusskannat många ggr, inga virus/spyware. Vet inte om det är något som händer helt plötsligt som "dödar" datorn :? Har rengjort datorn nu. Tack.

Provade du fanspeed? och i så fall vilka temperaturer har du?

Ett ps är väl att temperaturen stiger kraftigt vid tung belastning.

Själv har jag aldrig lyckats ha sönder något vid dammsugning. En dator är nästan lika tålig som en mobiltelefon men alltid bra och vara försiktig. 

Förstod inte riktigt fanspeed men jag har rengjort min data och det kan ju inte vara tung belastning att bara surfa på internet. Och varför händer det inte när jag lanar? Desperat hjälp annars ny data =S

Stefan Eklinder

Hängningar och frysningar är alltid svårt att diagnostisera. Kan bero på allt från dåliga drivrutiner till minne och hårddiskar som inte vill vara med längre.

Ladda ned och bränn ISO:n på en CD/DVD och kör Memtest en runda t ex nattetid när datorn inte används:

http://www.memtest86.com/

Hur mår hårddisken egentligen?

Ta reda på vad det sitter för hårddisk i datorn och ladda sedan ned diagnostikprogrammet härifrån:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Samma förfarande som med Memtest ovan.

Vad står det i Loggboken under Kontrollpanelen/Administrationsverktyg?

Hittar du något som ser märkligt ut som har med hängningar och frysningar att göra?

pinsamt nog inte. ska jag trycka på diskfragmentering? och sen bara låta den arbeta?

Jag är ledsen Stefan men det är just sånt jag inte kan göra, det där med bränna ISO:n osv. Det är för komplicerat för mig. Jag gick dock in på adminstrationsverktyg men jag vet inte vad jag ska leta efter :S. Tycker ni att jag ska ringa efter något datorproffs?

Jag har gått in på loggboken/program nu. Jag ser en del Fel application error sen står det så: Felaktigt program zyxel g-202.exe, version 2.0.2.1, felaktig modul zyxel g-202.exe, version 2.0.2.1, felaktig adress 0x000606d4. På andra "Fel" står det t e x: Fel-bucket 366673081. Finns fler exempel.

Mikael Larsson

Diskrensning: tryck start, välj alla program, sedan tillbehör -> systemverktyg, klicka sedan på diskrensning. Välj vilken disk du vill rensa. Om du inte har kört diskrensning på länge kan detta ta lång tid.

Defragmentering: finns också under systemverktyg som ovan nämna beskrivning anger, välj sedan vilken disk du vill defragmentera. Detta brukar ta länge tid än diskrensning. Ge datorn lite tid - så får vi se om detta funkar.

Måste fråga. Om jag kollar på aktivitetshanteraren och processer så står det längst ner : Systemets väntep... och den tar upp 95+ av CPUn. Ska det vara så? Jag har defragmenterat både diskarna nu fast inga större förändringar. När jag trycker på diskrensning så frågar den vad man vill rensa. Det står att diskrensningen kan frigöra upp till 1 758 123 kB. Något som tar mycket k är temporära filer (181 433) och Komprimera gamla filer (1 342 398). Dock är inte dessa automatiskt ikryssade, hade dock varit skönt om man kunde ikryssa dessa eftersom de tar en del plats. Vill inte diskrensa förrän jag vet exakt.

Tack.

Hej!

Ta och kryssa för tempfilerna.

Starta sedan om datorn efter att rensningen och borttagningen är klar.

Mvh

Mats H

Diskrensning tog bara 5 sek, är det normalt :S? Om jag trycker på diskrensning igen och kollar på t e x temporära filer som skulle rensas så är den rensad, bara 1 kb. Dock tog gamla filer längre tid, ca 5 min

Hej!

Ja hastigheten på rensningar, är beroende av storlek på filerna, din dators processor, RAM minnen, diskhastighet, osv!

Så hur fungerar datorn nu efter att du rensat den?

Jag rekommenderar att du installerar ett program som heter CCleaner,

det har en massa förträffliga små funktioner, bl.a. Filstädning, som man bör ha som vana att köra som sista åtgärd före avstängning av datorn.

Registervård, bra att använda när man ny installerat eller avinstallerat program.

(Installera/Avinstallera, starta om datorn, och kör registervård.)

Verktyg, här kan du avinstallera program väldigt enkelt, med en bra översikt!

I Verktyg finns också fliken Uppstart, vilken du skulle kunna ta dig en titt för att se vilka program som autostartar i din dator. Där kan man välja att stänga ned de som inte behövs, omstart krävs sedan.

Det kan finnas program som tar minneskapacitet, och som absolut inte behöver startas upp i samband med att du startar din dator.

Återkom gärna med en lista över dem, så kan du få hjälp med vad som kan avvaktiveras i uppstart.

Mvh

Mats H

Måste fråga. Om jag kollar på aktivitetshanteraren och processer så står det längst ner : Systemets väntep... och den tar upp 95+ av CPUn. Ska det vara så?

Det är bra. Det betyder att medan du tittade på Aktivitetshanteraren så hade datorn inget att göra under 95% av tiden utan bara väntade.

Tack Cecilia, nu behöver jag inte oroa mig mer om det iaf :P

Jo, Mats. Som sagt så har jag defragmenterat och diskrensat datorn nu. Jag vet inte om den fortfarande får dessa hängningar/frysningar för jag har inte suttit vid datan just nu (mycket skola). Jag ska absolut ladda ner CCleaner för jag har en del program som startar automatiskt som inte behöver göra det, och det är ju bonus om datan blir smidigare och snabbare! Jag återkommer med svar om hängningar/frysningar när det händer igen, OM det händer igen rättare sagt! Tack för all hjälp jag har fått hittils och vi hoppas självklart på det bästa.

PS. Är det någon som lyckats klura ut varför det aldrig händer när jag kopplar upp mig hos någon annans nätverk (lanar)?

Hej!

Helt utan "fakta" belägg, hur din uppkoppling ser ut och fungerar, men en dålig internet anslutning, med datapaketförluster, jitter, kan orsaka detta, har själv upplevt och sett det.

Det är inte din dator det är fel på, när indata är korrupt, så får din dator till sist ingen ordning på sin tillvaro! Desinformerad!

För att kunna bevisa det, behöver du köra ngt program som visar din internetanslutnings kvalitet.

Att hastigheten är bra, har inget med detta att göra. T.ex. Ping Plotter Pro, gratis i 30 dagar. (Googla så hittar du det!)

En graf som visar detta, skickar jag med här, de röda blocken är "paketdata förluster"!

Ja klaga hos Telia!

Mvh

Mats H

post-71618-1270733387,37_thumb.jpg

Hej Mats!

Nu har jag laddat ner CCleaner och jag tyckte också att det var ett mycket smart och smidigt program som var lätt att förstå! Tackar för det. Jag har redan avaktiverat många automatiska uppstartningar men det är en del som jag inte vet vad dem är/gör och jag skriver ner dem alla, lika bra ;) : swg, ctfmon.exe, hpsysdrv, NvCplDaemon, nwiz, AGRSMMSG, HPHUPD06, HPHmon06, Recguard, PS2, Soundman, AlcWzrd, Alcmtr, LSBwatcher. Det är dem som jag inte vet vad dem gör/är.

Tack för hjälpen!

Hej!

Du verkar ha lämnat i princip, det som behövs för att din dator skall starta upp på ett bra sätt!

Bra jobbat! Du kan Googla och se vad de gör, men de är OK!

Hoppas du förstod min bild om paketdataförluster, "jitter", och att din dator i allafall fungerar bättre!

Återkom om det behövs!

Mvh

Mats H

Jag förstod inte helt det här med dataförluster men jag återkommer med det när/om jag får detta problemet. Jag återkommer även om problemet är löst, tack!

Förresten, jag kollade upp den hemsidan du länkade till mig Cecilia och när jag slog upp "ctfmon.exe" så stod det så här på hemsidan: Added by the Troj/SDBot-06 Trojan! which allows a remote user to access and control the computer via IRC channels. Note: Located in \%WINDIR%\ Note: Do not confuse with the MS Office file of the same name as described hereX

Något att ta bort?

Hej,

bra att du såg den!

Gör följande!

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

Om det är några problem eller frågor återkom här!

Mvh

Mats H

Tyvärr förstod jag inte särskilt mycket av det här med DDS grejen. Jag gjorde bara så att jag tryckte ta bort på den här ctfmon.exe sen kom det en ja/nej ruta och där stod det ungefär så här: Vill du ta bort detta programmet och alla dess komponenter permanent. Tryckte "Ja" sen försvann den därifrån :S? Gjorde jag precis ett stort misstag eller :P? Tack

MVH

Martin

Hej!

Nej CCleaner tar inte bort virusinfektioner.

Att ta bort ur Uppstart innebär bara att programmet inte ska starta när du startar datorn.

Så du kan avmarkera det där, det gäller för nästa omstart!

Mvh

Mats H

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...