Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel IF formel fungerar ej


mike6

Rekommendera Poster

Hej

Jag försöker göra en enkel IF och AND formel enligt nedan men jag får "The formula you typed contains an error", jag har sökt på nätet och hittat att jag skrivit på rätt sätt så varför får jag fel?

 

=IF(AND(C2>0, B2=0), 1, 0)

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag försöker göra en enkel IF och AND formel enligt nedan men jag får "The formula you typed contains an error", jag har sökt på nätet och hittat att jag skrivit på rätt sätt så varför får jag fel?

 

=IF(AND(C2>0, B2=0), 1, 0)

 

/Micke

 

Om du byter ut din kommatecken ( , ) till semikolon ( ; ) så ska det fungera

 

GS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Jag vet inte om det är avsiktligen eller ej, men din funktion verkar ha en del mellanslag. Om så är fallet, prova att ta bort dessa i så fall.

 

Inställningarna i Excel kan oxå påverka huruvida du ska skriva kolon eller semikolon. Jag kör alltid med semikolon, se formel nedan.

 

=IF(AND(C2>0;B2=0);1;0)

 

 

/M

 

edit: såg inte att GS svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta nu fungerar den med semikolon, jag gick helt på hur formeln på nätet såg ut och där hade man använt kolon.

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag försöker göra en enkel IF och AND formel enligt nedan men jag får "The formula you typed contains an error", jag har sökt på nätet och hittat att jag skrivit på rätt sätt så varför får jag fel?

 

=IF(AND(C2>0, B2=0), 1, 0)

 

/Micke

 

 

Hej

Det första som slår mig är att du har kommatecken i AND-satsen. När jag bytte ut det fick jag dock FALSKT i rutan.

 

Då testade jag med att använda OM och OCH istället för IF och AND och då fungerade det. Någon förklaring till varför inte engelskan fungerar har jag inte, det brukar ju gå bra att blanda svenska och engelska. Kanske någon annan vet.

/Oj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...