Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usb-hårddisk hittas inte alls fast den snurrar


medimus

Rekommendera Poster

Min dotters externa usb-hårddisk (lacie) visar sig inte alls i datorn fast den snurrar och låter som vanligt. För en månad sedan hade hon problem att få igång den. Den var då formaterad med FAT32 och hon har Vista. På min dator (XP) gick det bra att starta den och allt såg normalt ut. Defragmenterade utan problem och konverterade till NTFS utan synliga problem, scandisk efteråt såg ok ut.

 

Men nu händer ingenting när hon eller jag kopplar in den. Jag testat att byta kabel och senast använt en "dubbelkabel" för extra strömförsörjning och den startar som sagt rent fysiskt och låter som den borde. Men den syns varken i Utforskaren eller i Diskhantering (alltså inget problem med dubblerade enhetsbokstäver). Inte heller i Säker borttagning syns den. Jag har även testat att starta den på en Ubuntudator och via live GParted-cd (línux) utan att den hittas där heller. Provat att boota med disken inkopplad, och att koppla in den när datorn är igång. I Enhetshanteraren finns disken inte med och inga varningar för saknade drivrutiner eller annat syns.

 

För mig låter det som om disken funkar men något hänt i usb-elektroniken. Kan det vara lönt att ta ut den ur sin låda och försöka ansluta den direkt via IDE (om det är tekniskt möjligt)? Andra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
För mig låter det som om disken funkar men något hänt i usb-elektroniken. Kan det vara lönt att ta ut den ur sin låda och försöka ansluta den direkt via IDE (om det är tekniskt möjligt)?

 

Ja, det är möjligt att göra och det skulle jag provat.

Plocka ut hårddisken ur kabinettet för att koppla in den som en "vanlig" hårddisk i datorn.

 

Om den externa hårddisken är relativt ny och där finns garanti kvar, så skulle jag överväga att lämna in den till butiken där den är köpt. Berätta om ditt problem.

 

Säkrast än att plocka med den själv. Går något på tok försvinner garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan - garantin har gått ut. Tror jag tar fram skruvmejseln, fast jag vet inte om jag har någon dator med en ledig 2,5" IDE-plats (den är inte SATA).

 

Tromb - som jag skrev finns den inte synlig ens i Diskhantering, alltså kan jag inte byta enhetsbokstav. Vid konflikter om enhetsbokstav brukar de konkurrerande enheterna i alla fall synas där. Men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte finns synlig byter man enhetsbokstav så här

 

Gå till Kör (under Start)

 

I öppna rutan, skriv: diskmgmt.msc och OK

 

USB-enheten finns som en Disk, Flyttbar.

 

Högerklicka på rutan

 

Välj Ändra enhetsbeteckning eller sökvägar…

 

Klicka på Ändra och välj en ledig enhetsbokstav, OKa dig ut…

 

Nu ska minnet hittas i din utforskare eller under Den här datorn ...om allt vill sig väl smile.gif

Hoppsan....ber om ursäkt....noterade inte att den inte ens fanns under diskmgmt.....sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tromb - tack för att du försöker hjälpa men - man blir väldigt glad att någon svarat på problemet, och lika besviken när svararen inte läst frågan ordentligt. Eftersom du upptäckte att jag redan varit i diskmgmt innan du svarat färdigt kunde du väl lika gärna ha låtit bli att spara svaret.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Stärkt av Stefan Eklinders svar plockade jag isär kabinettet till hårddisken bara för att konstatera att IDE-kontakten på en 2,5" disk inte passar till en vanlig 3,5" IDE, bl.a. behövs strömförsörjning via kontakten. Nåväl, adapters finns för någon hundring. Men innan jag gick vidare tänkte jag att jag tidigare råkat ut för dålig kontakt, bl.a. i internminnena. Så jag satte tillbaka disken i sin kontakt och testade en gång till - och då hittade datorn den genast!

 

Slutsats - problemet berodde på "dålig kontakt i kontakten" enbart. Det är nog bra att vid nästan alla problem koppla isär vederbörande anslutning och koppla ihop igen för att försäkra sig om att det inte blivit någon ärg eller annan orsak till glapp mellan metallerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt problem som uppstår ibland, händer också med inbyggda.

 

Men bra att vet om det, om något händer och inget hjälper, dra ur anslutningarna och sätt i dom igen, glappkontakt förekommer lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...