Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser vid uppstart?


Mickeee1990

Rekommendera Poster

Mickeee1990

Hej! Skulle vara evigt tacksam för all hjälp jag kan få =)

 

Varje gång min dator startar fryser den vid Windows-flaggan, och när den blåa saken rör sig fram brukar den i 99% av fallen frysa. Sedan händer inget mer. Det ända jag kan göra är att starta om datorn och upprepa samma irriterande procedur som hållt på ett halvår.

 

Förra veckan bestämde jag mig för att kolla av läget lite grann och testade först byta plats på minnena. Och med vis förvåning startade datorn klockrent. Därefter startade jag om och samma problem som förr uppstod. Nu tog jag bort ett av minnena. Samma positiva resultat men samma problem uppstår om jag startar om datorn återigen.

 

En sak som kan läggas till är att när jag oftast spelade kraschade min dator och jag fick blue-screen. Och när jag surfade via firefox kraschade webbläsaren varje kvart utan någon som helst anledning.

 

Är det någon smart person här som kan ha en lösning på mitt problem? =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Förra veckan bestämde jag mig för att kolla av läget lite grann och testade först byta plats på minnena. Och med vis förvåning startade datorn klockrent. Därefter startade jag om och samma problem som förr uppstod. Nu tog jag bort ett av minnena. Samma positiva resultat men samma problem uppstår om jag startar om datorn återigen.

 

Prova och kör Memtest för att försäkra dig om att du inte drabbats av något trasigt minne:

 

http://www.memtest86.com/

 

Hämta hem och bränn ned ISO:n. Låt Memtest köra igenom minnena t ex under natten när du inte använder datorn. Allt för att få ett rättvist resultat.

 

Är det någon smart person här som kan ha en lösning på mitt problem?

 

Hur är det med drivrutinerna för t ex grafik, ljud och nätverkskort?

...hängningar beror på mycket stor del på dåliga och inaktuella drivrutiner.

 

Är det inte ett hemmabygge kan du surfa in på datortillverkarens sida. Där kan du se om där finns uppdaterade drivrutiner. Alltid enklast då dom drivrutinerna är anpassade för datorns hårdvara. Mindre risk för drivrutiner som inte kompatibla med hårdvaran.

 

Skriv gärna av vad det står på din bluescreen och posta här. Underlättar fortsatt felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...