Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komplett skydd för härjad netbook.


Lille Stuart

Rekommendera Poster

Lille Stuart

Är lite överbelastad med infekterade datorer här i hemmet så jag startar en tråd INNAN rigorös sökning i forumet. Hoppas man kan ha överseende med detta.

 

Det finns en lite netbook här i hushållet som jag efter mycket slit lyckats få fri från trojaner och div. knytt.

 

(Det är en liten atom processor med 2 gb ram samt "ION-chip".)

Nu har jag installerat "AVG 9.0" och "Ad-aware" som kompletteras med "Malwarebytes" och "SUPERAntiSpyyware" samt Windowsbrandväggen (XP)

 

Undrar först och främst vad ett fullgott gratisskydd skulle kunna vara, är jag inne på rätt spår?

AVG behöver väl kompletteras med en brandvägg som är bättre än windows egen om jag förstått saken rätt. "Zone alarm" eller "Comodo" funderar jag på. Vilket blir snålast på resurserna?

 

Ad-aware och AVG samtidigt verkar slöa ner datorn rejält, Skall jag ta bort Ad-aware? Vågar man? Läste att man kunde bara använda "Ad-watch" funktionen av programmet som komplettering?

 

 

MVH

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HookProcess

Exempel på realtidsskydd som är gratis:

Avast! Anti-Virus

PC Tools Firewall Plus

 

On-demand - körs vid behov:

Malwarebytes Anti-Malware / SuperAntiSpyware

 

 

Ad-Aware är inget att ha; resurskrävande och dåligt skydd... tycker jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lille Stuart

Jag avinstallerade Ad-aware och installerade zonealarm.

 

Nu frågar brandväggen mig om jag vill tillåta en utgående signal men flaggar samtidigt för att "om jag inte har detta ip-numret inom mitt lokala nätverk så borde jag bli oroad" (!) (172.16.0.3.)

 

Man får ingen info om vilket program som försöker nå ut heller.

eller är detta två separata ip-nummer som finns?

 

Jag gick in på "whatsmyip.org" och kunde konstatera att jag inte har det ip-nummer som angetts av zonalarm för den specifika händelsen (172.16.0.3)

 

Det står något med Avg i zonealarms pop-up som jag har som virusskydd.

men vad har det med anslutning till en printer (!) att göra? (se bilderna)

 

jag bifogar 2 jpeg filer som talar för sig själva.

 

Har precis rensat denna datorn från flertalet trojaner så jag tar det säkra före.

 

Det finns tre datorer som är uppkopplade här med en trådlös router. 2 stationära och denna lilla netbooken.

 

Whats up? Är ute på okänd terräng här.

 

Vore mkt tacksam för svar.

 

 

 

MVH

 

/G

post-61326-1269979119,4_thumb.jpg

post-61326-1269979156,2_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

172.16.0.3 är datorns, eller en annan av dina datorers, lokala IP-adress, den IP-adress den datorn har innanför routern. Whatsmyip och andra liknande webbplatser kan bara ge dig din globala/publika IP-adress, dvs den IP-adress som routerns gränssnitt mot internet har.

 

Din första bild gäller en fråga om programmet Prevalence Reporter med filnamnet avgcmgr.exe ska tillåtas att fråga routern (172.16.0.1) om uppslagning av en webbadress i Domain Name Server (DNS), dvs få en översättning av en webbadress (t ex avg.com) till en IP-adress. Avgcmgr.exe är en del av AVG. Förhoppningsvis så litar du på vad AVG gör och ska därför godkänna det (bocka för Remember och tryck på Allow).

http://www.webuser.co.uk/forums/showthread.php?t=73912

 

Jag föreslår att du kollar upp vad som händer när du trycker på More Info och Find out how.

 

Alla IP-adresser som börjar med 172.16.0 är IP-adresser till dina egna datorer. Vill du att datorerna ska kunna komma åt varandras filer och skrivare? I så fall ser det bra ut att port 139 tillåts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lille Stuart

Jag insåg att det var AVG och har gett den tillåtelse att köras.

Ibland känns uppgiften övermäktig som gröngöling med flera datorer som har problem, det kan resultera att man förhastar sig och sträcker sig i livsnerven.

 

Jag har jobbat hårt med att få bort allt illasinnat i denna datorn, och trodde att jag hade lyckats. Efter att ha kört SuperAntiSpyware, Mbam, Eset online, Panda online, AVG (2ggr.) samt Ad-aware, Spyware doctor, m.fl.

 

Men..i dag flaggade plötsligt AVG för trojan.

(Tillhör detta virusforumet postar jag detta där)

Man undrar ju om detta är resultatet av något jag tillät köras i Zonealarm?

 

 

Det här var ingen fil jag kunde scanna med "VirusTotal".

Förra sökningen hittade inte AVG viruset.

post-61326-1270048978,92_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom ut en uppdatering till Internet Explorer igår kväll. Kanske är det något med den eftersom Patch betyder ungefär fix eller uppdatering.

 

memory betyder troligen att det är något som händer i RAM-minnet och att det inte har påverkat iexplorer.exe på hårddisken. Starta om Internet Explorer och se om AVG klagar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lille Stuart

Jag tror du slog huvudet på spiken, strax efter att jag läste ditt inlägg försökte jag ladda hem senaste uppdateringen men det gick inte. Så låg den lilla gula ikonen i aktivitetsfältet och på minde om påsken utan att något gick att göra åt det (inget ont om påsken).

 

Men sen j-ar i mejen så gick det som på räls.

AVG fann ingenting efter en andra sökning :)

 

Tack! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...