Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutningen till Internet dog


Jullie

Rekommendera Poster

Jag har ett modem kopplat till teleledningen (ADSL) som sen har en nätverkskabel till en trådlös Router (Belkin) därifrån går en nätverkskabel till den stationära datorn. Trådlöst används routern från två bärbara. Det här har fungerat klanderfritt i ca två år. Plötslig häromdagen så fungerar inte anslutningen till den stationära. När datorn är helt avstängd så lyser nätverkskabeln där den går in i datorn och Wired lyser på Routern. Men när jag sätter på strömmen till den stationär så slutar lampan att lysa. Någon kontakt med internet går inte att få. Jag har provat byta kabel, göra reset på routern men inget fungerar. Omm jag gör en ipconfig får jag bara "Mediet är frånkopplat", om jag gör en ping +ip-nummer får jag till svar att "målvärddatorn inte går att nås".

Tacksam för ett bra tips på var jag ska börja för att gå vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för ett bra tips på var jag ska börja för att gå vidare?

 

Börja med att tillfälligt testa att koppla in ngn av de bärbara på den ethernet-kabel som idag går till den stationära som inte funkar. (stäng av det trådlösa kortet under testet)

 

Funkar det? Isf inget fel på din router. Troligen nätverkskortet i din stationära som strular/ är sönder.

 

Funkar det inte? Ngt konstigt med routern. Har du fler switchportar på den? Byt isf port o se om det gör ngn skillnad. Inte heller det? Kolla så du har senaste firmware och uppdatera vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, kan vara nätverkskortet, eller drivrutinerna till denna.

Men kolla också om du kan köra en bärbar med kabel i samma port, och se om det fungerar?

Då är det lättare att utesluta ett fel i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Prova pinga ditt eget nätverkskort! 127.0.0.1! Fungerar inte det så prova installera om Internetprotocol tcp/ip i egenskaper för nätverkskortet. Men troligtvis är det som de andra säger att ditt nic är trasigt.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...