Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två nyinköpta skärmar, ett grafikkort...bild på bara en skärm!


Rhetoric

Rekommendera Poster

Hej!

För cirka en månad sen köpte jag den här datorn, tillsammans med den här skärmen.

Jag var så nöjd att jag bestämde mig för att köpa ytterliggare en EXAKT likadan skärm och låta mitt GeForce GT230 sköta båda två.

Har försökt i över 2 timmar, och detta är mitt sista hopp innan jag slänger ut skärmen genom fönstret. Kanske datorn också... snälla hjälp mig.

 

Detta händer:

Båda två skärmarna är kopplade till datorn via VGA-kabel (en var, så klart).

Windows 7 hittar inte/registrerar inte att min nya skärm är inkopplad.

...längre än så kommer jag inte.

Jag har:

Uppdaterat drivrutinerna för både grafikkort och bildskärm.

Googlat.

Bytt plats på kablarna och startat om 10 gånger.

Provat med HDMI-kabel från datorn till en DVI konverter som sen sattes in i DVI-uttaget bak på skärmen.

Slått sönder saker i lägenheten pga ilska.

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera datorns bios. Så här står det:

  • Resolves issue with no display on systems with 6GB memory installed (3x2GB)
  • Resolves issue with the system hanging and displaying a black screen after a reboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera datorns bios. Så här står det:

  • Resolves issue with no display on systems with 6GB memory installed (3x2GB)
  • Resolves issue with the system hanging and displaying a black screen after a reboot.

 

var också inne på att uppdatera moderkortets drivrutiner. tack för länken!! återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom länken till skärmen inte fungerar, så är det svårt och veta vilken skärm det är?

 

Har inte skärmen/skärmarna dvi-kontakter?

Brukar vara lättare att köra med sådana direkt in i kortet, ibland så kan adaptrar småkrångla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom länken till skärmen inte fungerar, så är det svårt och veta vilken skärm det är?

 

Har inte skärmen/skärmarna dvi-kontakter?

Brukar vara lättare att köra med sådana direkt in i kortet, ibland så kan adaptrar småkrångla lite.

 

BenQ G2420HDBL

 

enhetshanteraren.png

 

detta oroar mig. bara ett set drivrutiner kan väl inte driva två skärmar, eller?

 

så jag ringde BenQ's support, eftersom dom inte har drivrutiner på sin hemsida!

finns inga drivrutiner för windows 7 att ladda ner än, men fungerar för det är pnp.

han hittade drivrutiner för 64-bit windows xp/vista. jag gav honom min mejladress, till vilket han ska mejla drivrutinerna ifall han får klartecken att det fungerar för windows 7.

 

84387356.png

 

om jag installerar drivrutiner så det finns två stycken (så två hittas i enhetshanteraren) så borde det lösa sig...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom länken till skärmen inte fungerar, så är det svårt och veta vilken skärm det är?

 

Har inte skärmen/skärmarna dvi-kontakter?

Brukar vara lättare att köra med sådana direkt in i kortet, ibland så kan adaptrar småkrångla lite.

 

jag har ingen DVI-kabel, men skulle kunna köpa ett par idag om du verkligen tror det löser problemet. jag provade ju med HDMI-kabel från datorn som sedan kopplades in i DVI-ingången på skärmen med hjälp av en converter, men du kanske menar att den andra VGA-adaptern är trasig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BenQ G2420HDBL

 

enhetshanteraren.png

 

detta oroar mig. bara ett set drivrutiner kan väl inte driva två skärmar, eller?

 

så jag ringde BenQ's support, eftersom dom inte har drivrutiner på sin hemsida!

finns inga drivrutiner för windows 7 att ladda ner än, men fungerar för det är pnp.

han hittade drivrutiner för 64-bit windows xp/vista. jag gav honom min mejladress, till vilket han ska mejla drivrutinerna ifall han får klartecken att det fungerar för windows 7.

 

84387356.png

 

om jag installerar drivrutiner så det finns två stycken (så två hittas i enhetshanteraren) så borde det lösa sig...?

 

Eftersom det finns en DVI-utgång på skärmen, så lönar det sig att köpa kabeln om den inte har följt med, och köra bägge skärmarna direkt med DVI, du har ju två DVI-ingångar på kortet, eller hur?

 

Sedan ska du kunna ställa in så att när du klickar på skärm 1 respektive 2, ska du kunna läsa under Bildskärm vilken skärm det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns en DVI-utgång på skärmen, så lönar det sig att köpa kabeln om den inte har följt med, och köra bägge skärmarna direkt med DVI, du har ju två DVI-ingångar på kortet, eller hur?

 

Sedan ska du kunna ställa in så att när du klickar på skärm 1 respektive 2, ska du kunna läsa under Bildskärm vilken skärm det är.

 

får två DVI-kablar levererade hit inom 1,5h ungefär.

jag vet att det ska gå att läsa under Bildskärm vilken skräm det är. men eftersom det bara finns en drivrutin (och två skärmar) så hittar den bara den ena. det som kommer upp är det som du ser på bilden. "Bildskärm ansluten till VGA". eller så har drivrutinerna ingenting med det hela att göra, utan min sekundära VGA-port kanske inte fungerar.

återstår att se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det ja. jag provade att starta upp datorn med bara den sekundära skärmen (inkopplad till sekundära VGA-porten), och då fick skärmen heller ingen signal.

VGA #2=trasig? eller finns det en förutbestämd VGA-port som är den primära?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får två DVI-kablar levererade hit inom 1,5h ungefär.

jag vet att det ska gå att läsa under Bildskärm vilken skräm det är. men eftersom det bara finns en drivrutin (och två skärmar) så hittar den bara den ena. det som kommer upp är det som du ser på bilden. "Bildskärm ansluten till VGA". eller så har drivrutinerna ingenting med det hela att göra, utan min sekundära VGA-port kanske inte fungerar.

återstår att se...

Du behöver bara en drivrutin till ditt grafikkort, men det fungerar bäst med en dvi-kabel mellan skärmarna och ingångarna på grafikkortet.

Sedan ser det rätt ut i dina inställningar, har ett liknande kort som du, och två skärmar igång som du vill ha, fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det ja. jag provade att starta upp datorn med bara den sekundära skärmen (inkopplad till sekundära VGA-porten), och då fick skärmen heller ingen signal.

VGA #2=trasig? eller finns det en förutbestämd VGA-port som är den primära?

 

Ehh, du har väl bara en primär vga-port, eller hur?

Eller har du två vga på ditt grafikkort, någon specialmodell i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara en drivrutin till ditt grafikkort, men det fungerar bäst med en dvi-kabel mellan skärmarna och ingångarna på grafikkortet.

Sedan ser det rätt ut i dina inställningar, har ett liknande kort som du, och två skärmar igång som du vill ha, fungerar utmärkt.

 

jo, jag är det är jag medveten om, men jag talar om drivrutiner till bildskärmen!

hur stor roll spelar egentligen "refresh rate" roll? DVI är begränsad till 60hz, medans VGA tillåter högre hertz. är VGA helt förlegad nu när HDMI och DVI finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag är det är jag medveten om, men jag talar om drivrutiner till bildskärmen!

hur stor roll spelar egentligen "refresh rate" roll? DVI är begränsad till 60hz, medans VGA tillåter högre hertz. är VGA helt förlegad nu när HDMI och DVI finns?

 

Jag kör med standard drivrutiner till bägge skärmarna, dom har olika upplösningar, olika storlekar, för mig har det ingen betydelse om dom kör i olika hz, inte som jag använder dom.

Tror inte så många kör med vga, om man har möjlighet att köra med dvi eller annat, möjligt att det kan spela in på något sätt om man kör dubbla skärmar för spel, men det har jag ingen koll på, är ingen spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, du har väl bara en primär vga-port, eller hur?

Eller har du två vga på ditt grafikkort, någon specialmodell i så fall?

 

jag har två stycken VGA-portar, en på grafikkortet och en på moderkortet. samma gäller DVI-portarna, en på varje.

edit:

läste just "Om du bara ska ha ett grafikkort, å 2 skärmar behöver grafikkortet 2 uttag. 1) vanlig anslutning 2) DVI port"

jag MÅSTE alltså använda båda på grafikkortet?

 

detta är konstigt...

bild 1: Analog bildskärm istället för BenQ

bild 2: BenQ

 

sen när man går till Ändra upplösning så står det BenQ men upplösningsalternativen är annorlunda. 1920x1080 vill jag använda, men det finns inte som alternativ då skärmen tros vara en vanlig okänd skärm, som inte är widescreen.

 

va1i.png

va2.png

va3.png

va4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu i efterhand så känner jag mig lite dum. Man måste köra båda skärmarna genom grafikkortet så klart :) det blev ganska uppenbart när jag väl öppnade burken och såg att det var 1 VGA och en DVI som satt på moderkortet. jag tänkte inte så långt helt enkelt.

just nu kör jag den primära via DVI och den sekundära körs med HDMI + DVI adapter.

med HDMI kan jag bara köra 50hz. Är det mer värt att köra 50hz HDMI (digital) eller 60hz VGA (anlog)?

 

tack för hjälpen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...