Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jensweidstam

2 datorer & 1ADSL modem

Rekommendera Poster

jensweidstam

Detta inlägg gäller Telia ADSL.

Kan man få det att fungera så att man kan vara ute på internet samtidigt eller att bara ena datorn går ut på internet. och kan den andra sedan komma in också medans den första är uppkoplad.

Kravet är att datorerna inte ska vara beroende om den andra datorn är påslagen eller inte.'

Jag vill alltså inte ha den ena som proxy!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Rockhound1

Tjena!!

Enligt mina erfarenheter så kan du inte vara ute på nätet på båda datorerna utan att vara beroende av en. Lättaste sättet är att använda proxyserver, så du får nog leva med det. Kör själv Sygates och det funkar perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MeZZoX

Hej !

Det går inte med tekniken du får av telia. Men med lite hempul går det.

Telia tillhandahåller ju bara en IP per abbonent, så det är omöjligt att få båda datorerna att å samtidigt oberoende av varandra. Alternativet är att göra som jag har gjort. En 486:a med två nätverkskort, dhcp på ena kortet, en statisk lokal ip på det andra. Plugga ena kortet i adsl modemet, det andra i en hub. Sätt 486:an som gateway, och sparka igång en firewall tjänst. Tex. linux - ipchains

Sen fungerar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

MeZZoZ

Precis! Men glöm inte att 486:an/Pentiumskrotet måste placeras i en garderob också - annars uppnås inte full status som en "linuxserver i garderoben"-medlem! ;)

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MeZZoX

Klart den ska stå i en garderob :)

Garderob innehållande:

server, switch, adsl-modem och en stor fläkt, samt ljudisolering.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jockesoft

Räcker det inte att köpa en D-Link?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MeZZoX

D-link ?

vadå ?

D-link är ett varu-märke, ingen produkt.

D-link hub eller switch eller nic.

// MeZZoX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sangberg

Köp en billig switch eller router.

Exempelvis

D-Link DI-704 Internet Gateway inkl inbyggd 4-ports 10/100 Switch, för 1931:- på pcexpress.

[inlägget ändrat 2001-01-12 14:27:29 av sangberg12]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

486:a med diskdrive utan skärm - 100:-

lrp på diskett - 0:-

4-5-portars 10/100 hubb - 400-600:-

garderob - 50 spänn på fyndmarknaden

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MeZZoX

eller ring mig.

P75 med 24mb ram och discdrive

0:-

Hubb 4portars 3com

300:-

garderob har jag ingen, men det

övriga kan jag ställa upp med.

// MeZZoX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elwood25

OK Killar!

Nu är det ju värre än så. När du bootar PC´n så får den en IP av Telia genom ADSL modemet. MEN för att komma ut på internet, måste man starta en browser och surfa till telias startsida (det enda man kommer åt) och där logga in i ett formulär. När detta är gjort kommer man åt allt på Internet och kan sedan köra ICQ osv. Problemet är att man inte får ngn mer IP adress när man loggat in på sidan. Tricket är att boota upp alla datorer först och sedan när alla fått en IP logga in. Hur man nu skall konfigurera en router att "surfa" till deras intranet och logga in kan man ju klura på. Enda varianten är väl att sätta upp en egen gateway med IP forwarding påslaget och lägga en snurra på den som pingar någon extern adress ngn gång i timmen så att telia inte kopplar ner förbindelsen då den är inaktiv. Se till att ni får ett NOKIA modem och inte ett ERICSSON modem då ni beställer, eftersom NOKIAS variant har en inbyggt hubb. Jag kör 2 burkar på min koppling och det enda jag irriterar mig på är att båda måste vara bootade innan man loggar in på ngn av dem (på telias nät). Lösningen med gateway är inte så bra eftersom man då får en intern adress på alla burkar innanför.

Så! Lycka till boys!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MeZZoX

Hm.

det är klart att alla bakom "brandväggen" får en intern IP, men det är ju inte nåra som helst problem, för du kan ju port-forwarda alla tjänster till en dator bakom brandväggen. (läs manualen till IPchains). Och att få en "router" att logga in på telias nät är inte heller så svårt. så här ser en del av mina startup script ut:

# Log in at telias ADSL service

/usr/local/bin/lfck start

den loggar in åt mig när jag startar upp datorn, sedan håller programmet anslitningen vid liv. Mycket bra program.

Och för övrigt är det ganska bra att ha en brandvägg, så slipper man en massa obehagliga besök från mindre trevliga personer.

så det så.

MvH Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jensweidstam

Då är det ju nästan enklare att bygga en proxy-server!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nicmar

Jo men köp en D-Link DI-701 Internet Gateway Router... Den funkar suveränt, så att du kopplar in ditt modem till den, så att den tar hand om ip-adressen från telia...

Sen kopplar du in den i nätverket, och den funkar som en DHCP-server och fixar alla datorena så att dom e anslutna till nätet...

Sen räcker det att du loggar in på en av datorerna, ännu enklare om du använder LF Connection keeper (www.lfdomain.com) så att det loggar in automatiskt..

Det hela kostar ju cirka 1700 kr, men det e det värt.. tro mig!

Jag har testat detta på Telia Internet Cable, men det bör vara likadant för ADSL...

Dock vet jag inte hur det funkar när man har fast IP-adress, men det får jag snart se när jag får mitt ADSL från Bonet...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jensweidstam

Så du koplar alltså en hubb till D-Link DI-701? och sedan kablar från hubben till datorerna.

( ni får ursäkta är lite ny på detta med nätverk och vill inte förköpa mig).

Hur ställer man sedan in datorerna?

Och hur blir det då när ena datorn är i gång och ute på internet och så startas den andra datorn och försöker också komma ut på nätet med det program som du nämde?

jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tony N

Hej

Det RÄCKER att en av maskinerna innenför sju-noll-ettan loggar in sen är det fix å färdigt! Surfa på ALLA burkar.

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...