Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lärarledd vs e-learning?


lisaekstrom

Rekommendera Poster

lisaekstrom

I mitt yrke hamnar jag ofta i diskussioner kring hur utbildning via e-learning står sig i jämförelse med lärarledda kurser. Åsikterna går åt olika håll, vissa anser att den lärarledda utbildningen är att föredra eftersom man då får en diskussion med både kursdeltagare och lärare. Andra föredrar e-learning med motiveringen att den är effektiv och billig samtidigt som man kan gå kursen var och närsomhelst.

 

Vad anser ni är den bästa utbildningsformen och varför? Spelar ämnet på utbildningen in i detta? Det kanske helt enkelt är så att lärarledd e-learning är det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag jobbar som utbildare men är också programmerare och tar därför även fram e-learning.

 

Den bästa utbildningsformen, om man ska se till kursdeltagarnas inlärning, beror på några faktorer:

 

Lärarledd utbildning är bäst när:

+ läraren är "bra".

+ kursdeltagarna ligger på samma kunskapsnivå.

 

E-learning är bäst när:

+ kursdeltagarna är motiverade.

+ kursdeltagarna ligger på olika kunskapsnivåer.

 

Med "bra" lärare menar jag att läraren utöver pedagogisk förmåga har dessa egenskaper:

+ kunna engagera kursdeltagarna.

+ kunna aktivera kursdeltagarna (få igång dialog/diskussion).

+ förmåga att styra kursdeltagarna åt rätt håll.

 

Den absoluta fördelen som en lärare har framför ett datorprogram är förmågan att kunna anpassa sig. Man kanske behöver förklara något på ett annat sätt för att alla ska förstå och kanske måste man ta upp något helt annat än vad som var tänkt från början.

 

Som programmerare vet man att det är omöjligt att tänka på allt, och ett e-learningprogram kan därför inte vara komplett. Men en lärare kan vara komplett eftersom han/hon dels har en bredare kunskap och anpassningsförmåga men också ett kontaktnät för efterforskning när han/hon inte vet svaret direkt.