Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny TV


Bnalle

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en ny TV och har "delat" på antennsladden så att den går in i mitt rum.

Men när jag kollar på Tv i mitt rum kan man inte kolla på Tvn i rummet bredvid bara när jag drar ut antennsladden funkar den "stora" tvn. jag har två Antennförstärkare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är enkel (för jag fattar inget av Gästens inlägg):

Hur tar TS emot TV emot idag?

 

Egen antenn?

KabelTV

Parabol?

IPTV?

 

Låt oss börja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är enkel (för jag fattar inget av Gästens inlägg):

Hur tar TS emot TV emot idag?

 

Egen antenn?

KabelTV

Parabol?

IPTV?

 

Låt oss börja där.

 

Visst är det bra att veta, dom flesta operatörer har idag sin utrustning så att man bara kan ta emot signalerna till en tv åt gången när det gäller, annars måste man ha flera digitalboxar, och minst två abonnemang, och så tolkar jag att Bnalle inte har, så det bästa är att Bnalle ger oss lite mer info :).

 

Annars är det bara när det gäller fria markbundna kanalerna som man kan ha flera apparater kopplade som man gjorde förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att veta, dom flesta operatörer har idag sin utrustning så att man bara kan ta emot signalerna till en tv åt gången när det gäller, annars måste man ha flera digitalboxar, och minst två abonnemang, och så tolkar jag att Bnalle inte har, så det bästa är att Bnalle ger oss lite mer info :).

 

Annars är det bara när det gäller fria markbundna kanalerna som man kan ha flera apparater kopplade som man gjorde förr.

 

 

De fria markbundna kanalerna är Tv1 Tv2 Tv4 och ett par till.. där måste man ändock ha en digital mottagare (boxer) OM man bor i villa med egen antenn. MEN bor man i hyreshus fungerar det oftast som du beskriver.. Men även i lgh så kan man behöva en box beronede på vilken typ av nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Boxer där vi använder annten och inte parabol.

Brukar kunna använda två tv men när jag använder den nya funkar det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt ny box ? många av de nya boxarna är inte konstruerad för att man ska just dra vidare signalen.. du skriver att du har 2 antenn förstärkare,,, varför då ?

Den första tv ska du koppla in via scart,, ska du koppla vidare så rekommenderar jag en trådlös tv och video sändare. eller oxå skaffar du het enkelt 1 box till som du kan styra helt oberoende av den andra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte dragit vidare från boxern utan dem går från antennen till de tre olika boxarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko... efter som du har 1 kabel från antennen till varje box så ska det gå för då är dom ju oberoende av varandra

 

jag har antenn--- delningsfilter---box

box

box

 

och det blir ju samma som för dej fast jag inte har nån förstärkare,, ev kan det va nån sån som krånglar till det,eller oxå är det nån iställning som gör att boxen skickar ut spänning bakvägen som stör ut. Har du provat ringa boxers support(jag vet att vissa är nötter där, har själv jobbat där) men vissa är duktiga,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko... efter som du har 1 kabel från antennen till varje box så ska det gå för då är dom ju oberoende av varandra

 

jag har antenn--- delningsfilter---box

box

box

 

och det blir ju samma som för dej fast jag inte har nån förstärkare,, ev kan det va nån sån som krånglar till det,eller oxå är det nån iställning som gör att boxen skickar ut spänning bakvägen som stör ut. Har du provat ringa boxers support(jag vet att vissa är nötter där, har själv jobbat där) men vissa är duktiga,,

 

du tänkte inte på det har

sladd delningsfilter Box Box Box

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar helt ok,,

 

Antennkablar direkt från delningsfilter till digitalboxar ,är det att rekommendera?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennkablar direkt från delningsfilter till digitalboxar ,är det att rekommendera?

 

LARSAS

 

ja vad skulle du annars använda att dela en antennkabel med om du ska ha fler boxar än 1 ?

Du vet såna där lådor med 1 in och flera ut..kärt barn har många namn

 

grenfilter,,, delningsfilter... kabeldelare... huvudsaken den är till för att dela koaxialkabel (antennkabel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det inte så att man normalt efter delningsfiltret sätter ett uttag med filter och ändmotstånd (i sista uttaget).Men det beror kanske på delningsfiltrets egenskaper.

 

Det som också kan fungera är ett T-stycke i ett uttag och därifrån dra kabel direkt till digitalboxarna.

 

Hur det har gjorts i det här fallet är för mej oklart.Två förstärkare någonstans?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det inte så att man normalt efter delningsfiltret sätter ett uttag med filter och ändmotstånd (i sista uttaget).Men det beror kanske på delningsfiltrets egenskaper.

 

Det som också kan fungera är ett T-stycke i ett uttag och därifrån dra kabel direkt till digitalboxarna.

 

Hur det har gjorts i det här fallet är för mej oklart.Två förstärkare någonstans?

 

LARSAS

 

 

Visst kan man sätta in ett uttag med filter och ändmotstånd men det är helt beroende på hur man skall dra, om det är draget i en slinga dvs från uttag till uttag så kan man göra så. men inte måste, i de flesta hyreshus som har nån typ av kabelnät så är et bästa att göra så. men i en villa med egna grejer så näe.. finns ingen anledning till det.

 

Som du säger t-stycke fungerar oxå om boxarna ligger rum i rum.

Det där med 2 förstärkare är jag lite fundersam på oxå.. brukar sällan vara en fördel med 2 st,då är det bättre med 1 förstärkare med 2 eller flera utgångar om det är så att signalen är för låg. MEN risken finns oxå att man får för hög signal vilken ger samma symptom som för låg signal.

 

 

Har man dålig signal så är det bättre att börja med att byta antenn och kabel om grejerna är gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Visste inte det förrens nu ... Men alla SVT kanaler funkar på de andra tv apparaterna när jag har min tv igång :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...