Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Gratis" scanning och reparation.


VIM

Rekommendera Poster

Hej, ännu en gång - för vilken gång i ordningen minns jag ej - har jag "gått på" tjusiga erbjudanden om gratis scanning och reparation i engelskspråkiga - oftast amerikanska program.

Denna gången var det en proffsig PC Doktor som erbjöd " FREE SCANNING AND REPAIR" m.m.

Startsidan gav ett mycket respektabelt intryck och hade flera valmöjligheter.

Naturligtvis skannade jag och fick reda att min dator tycks vara ett virusgetto.

Det fanns 869 (åttahundrasextionio) problem av variende riskkaraktär.

Dessa problem kategoriserades enligt följande: högrisk= 218 st, uppmärksammade= 56, bevakade= 7 st samt lågrisk= 588. Några exempel på dessa erbjöds ej.

Därunder fanns knappen "Remove"; vilket underbart tillfälle. "Dösnack", registrera dig och köp var meddelandet.

Min fråga, såsom f.d. affärsman på 60-70 och 80 -talen, är: Hur i Herrans namn kan sådan marknadsföring tillåtas? Tvinga programtillverkarna att på startsidan visa kostnaden, ta bort annonseringen automatiskt på något sätt. Detta kan nästan liknas vid kriminell aktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan nästan liknas vid kriminell aktivitet.
Åtminstone så är det mer eller mindre kriminella som står bakom annonserna. Det är ju inte några personer som är precis lätta att nå utan döljer sig bakom flera led via länder utan någon större kontroll.

 

Behöver du någon hjälp eller ville du bara lufta dina känslor? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone så är det mer eller mindre kriminella som står bakom annonserna. Det är ju inte några personer som är precis lätta att nå utan döljer sig bakom flera led via länder utan någon större kontroll.

 

Behöver du någon hjälp eller ville du bara lufta dina känslor? ;)

 

Ja tack, gärna hjälp med att avgöra vad som är skadliga program av följande av PCDocPro angivna "farliga" program:

COM/ActiveXEntries

Uninstall Entries

Application Paths

File Path References

Sound and App Events

Invalid Keys

Type libraries

Empty Registry Keys

Junk and redundant files in your computer

 

PCDocPro kom fram till att min dator innehöll 218 högriskprogram/fel av totalt 869.

Är detta verkligen möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen inte. PCDocPro verkar vara lurendrejeri om man ska tro bedömningen och vad folk har skrivit på http://www.mywot.com/sv/scorecard/pcdocpro.com

Jag föreslår att du avinstallerar programmet.

 

För en extra koll på om det lämnar kvar något i datorn efter avinstallationen så starta om datorn och spara sedan DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...