Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man ta in Thor 5 med en parabol riktat mot sydost?


SteX

Rekommendera Poster

?

 

En bekant till mig, lika parabol-okunnig som jag, kommer snart att bli av med DunaTV (en ungersk TV kanal) som hon tar in via Hotbird eftersom sändaren flyttas till en annan satellit/position. Uppgifterna för den nya platsen är som följer:

 

Position: Thor 5, 1 grad W

Modulation: DVB-S/QPSK

Frekvens: 12.34124

Polarisation: Vetikal

Symbol Rate: 28.000 MS/s

FEC: (?) 7/8

 

Hon bor på fastighetens ÖSTRA sida, med en möjlig parabol inriktning svepande från NO till S-SO, och med hyfsat goda mottagningsförhållanden (inga stora träd eller hus i vägen). Antennen har två huvuden - om det nu har någon betydelse. Jag har försökt med att SÖKA in den nya platsen (gamla och nya fungerar parallellt under ett par veckor), men inte lyckats. Thor 5 tycks inte finnas med i listan över möjliga satelliter.

 

Den givna frågan är därför - GÅR DET med nuvarande uppsättning att få in Thor 5 och DunaTV? Om inte - hur löser man problemet?

 

Tacksam för svar.

 

 

SteX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en kompass,,, 380 graders,, ställ in den på S så ser du

kan ju gå om den sitter mot sydost, ,beror helt på vad det är för typ av väggfäste om det går att vrida parabolen tillräckligt mycket mot söder. Thor 5 är väl så pass ny att den inte finns men det är samma position som de övriga thor,,, tex tv4 femmman osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att rikta parabolen mot Thor så finns kanske möjligheten att sätta upp en spegel på nått i närheten.

Från spegeln ska man kunna se Thor och Parabolen.

Och ju mindre "spetsigare" vinkeln Thor Spegel Parabol är dessto bättre.

Jämför spetsig triangel med tre hörn

Thor Spegel Parabol

och det spetsiga hörnet är Spegel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spegel tror inte jag så jättebra på,, har aldrig hört talas om detta då jag jobbat åtskilliga år med en av landets då främste parabol montör på sin tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spegel tror inte jag så jättebra på,, har aldrig hört talas om detta då jag jobbat åtskilliga år med en av landets då främste parabol montör på sin tid.

 

Spegel är i andra sammanhang en vanlig teknik för att se saker som befinner sig i en annan riktning än den man tittar.

Tex får man i körkortsutbildningen lära sig att använda bilens speglar för att se vad som är bakom bilen. Utan att behöva rikta ögonen bakåt.

 

Ett annat exempel är de speglar för nödsituationer som är gjorda för att den nödställde på marken ska kunna rikta en solkatt mot tex flygplan eller helikoptrar.

 

Som spegel för radiovågor kan man använda tex en fyrkantig ram eller en plan skiva täckt med ett finmaskigt metallnät eller tunn plåt.

En förutsättning för spegel är att det går att sätta upp den, tex på huset i närheten eller på ett träd (inte bra om trädet gungar när det blåser) eller på marken eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som spegel för radiovågor kan man använda tex en fyrkantig ram eller en plan skiva täckt med ett finmaskigt metallnät eller tunn plåt.

En förutsättning för spegel är att det går att sätta upp den, tex på huset i närheten eller på ett träd (inte bra om trädet gungar när det blåser) eller på marken eller??

Det kan gå men nog fanken blir det till att räkna och mäta ut riktningar noggrant!

 

En liten liten diff på den plana spegeln och du kommer aldrig hitta satelliten. Banden de sänder är tämligen smala. Frågan är om man inte behöver lite avancerade mätverktyg, lasermätare och vinkelmätare, som iofs inte är så dyra idag. Eller sätt upp en spegel, en riktig, på radiospegeln och belys med laserpekare och följ strålen från centrum av parabolen via spegeln ut i rymden. Denna laserstråle måste då vara

1: Helt parallell med strålgången in i parabolen

2: Helt parallell med strålgången från satelliten.

 

Inte enkelt, inte alls.

 

Måste fråga dig, jannejanne, har du någonsin sett ett system av denna art eller satt upp ett? Jag tror det är svårt att få till det. Bättre då att se om man inte kan sätta parabolen på bättre plats och ha en lång antennkabel med antennförstärkare på.

 

Eller kanske sätta upp en JÄTTEparabol som man riktar så nära väst som möjligt och tar in en sidolob. Fast i detta fallet tycks det vara omöjligt med tanke på riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med både speglar och jätteparaboler. sidolober finns inte när det gäller paraboler. .där ska det riktas exakt mot satellit..byt plats på parabolen är mitt råd om du inte får till det. .tänk också på att inget får vara i vägen,, varken träd eller byggnader.. om det skulle fungera med spegel så skulle alla problem med saker i vägen vara löst för all framtid.

näe kontakta närmaste parabolmontör för besök,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iggesund - inte? Hur kan man då ta in flera satelliter på olika positioner via en parabol?

 

Ett litet exempel

post-3117-1268904137.jpg

 

och ett värre.

post-3117-1268491876.jpg

 

Men givetvis, det får inte vara många grader som skiljer mellan primära satelliten, den parabolen är riktad mot, och de kringliggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK gott folk, jag tolkar svaren som – NEJ, det går inte.

 

 

Hon bor intill en stor park, på bottenvåningen och ungefär mitt på en 4-vånings huslänga, så speglar, jätteparaboler som ”ser runt hörnet” och andra liknande lösningar är att skjuta över målet - fastighetsägaren skulle aldrig tillåta sådant.

 

 

Kom att tänka på att man kanske skulle snacka med grannen mitt-emot, vars fönster vätter mot NV-SV och försöka komma till en deal som involverar lite borrande och några meter kabel, men på den sidan har de en stor skogsklädd bergknalle som utsikt, så det är tveksamt om det skulle funka (kan inte minnas att ha sett några paraboler uppsatta på den sidan).

 

 

Återstår två lösningar; 1 flytta till ett ”bättre läge”, eller 2 ta in kanalen via marknätet. ComHem är indraget, men jag vet inte ifall de har denna kanal i sitt utbud. Ska kolla.

 

 

Tack för alla svar – och Glad Påsk!

 

 

SteX

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iggesund - inte? Hur kan man då ta in flera satelliter på olika positioner via en parabol?

 

Ett litet exempel

post-3117-1268904137.jpg

 

och ett värre.

post-3117-1268491876.jpg

 

Men givetvis, det får inte vara många grader som skiljer mellan primära satelliten, den parabolen är riktad mot, och de kringliggande.

 

 

Du har inte tänkt på att de parabolerna är special tillverkade för just multimottagning ? Multi mottagning fungerar bra när det skiljer max 20grader mellan satelliterna.. mao Astra-hotbird-sirius-thor (EX). där är inga pproblem.,men jämför gärna en parabol med 4 lnb med en parabol med 4 lnb.. men visst kan han sätta dit en sån parabol och maxa den mot tex hotbird och sidmata thor.. men i det fallet handlar det varken om *spegling* eller sidolober eller vad du nu vill kalla det. men besök gärna en parabol montör så berätttar han gärna mer och visar hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.satpro.se...nstallation.pdf

 

 

Intressant länk.Tyvärr är diagrammen för Sirius som ligger ca 6 grader öster om Thor .Man får väl en viss uppfattning om man plussar på en ca 5- 6 grader på Vinkeln till Sirius.

 

Det är stor skillnad på Strömstad och Haparanda. för både kompassriktning och elevation!

Uppger du var kan nog någon uppge kompassriktning och elevation.

 

Men att flytta till en satellit 14 grader västerut på en fasad i nästan rent österläge verkar tufft.

Att den analoga utsättningen av Duna TV också upphör kan ju krångla till det för somliga.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggesund - vi talar nog lite förbi varandra. En parabol har givetvis en optimal fokuspunkt då hela tallriken tas in. Strålar en annan satellit en liten bit fel i vinkel tas en mindre del av "strålen" emot och fokuseras på en annan punkt. Det var det jag menade med sidolob, kanske fel ordval...

Ja, vi vet nog båda vad jag inte menar och vad du menar och det är nog i sig samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggesund - vi talar nog lite förbi varandra. En parabol har givetvis en optimal fokuspunkt då hela tallriken tas in. Strålar en annan satellit en liten bit fel i vinkel tas en mindre del av "strålen" emot och fokuseras på en annan punkt. Det var det jag menade med sidolob, kanske fel ordval...

Ja, vi vet nog båda vad jag inte menar och vad du menar och det är nog i sig samma sak.

 

 

Men precis.. sidmatnings skulle man kunna kalla det .. då man matar både sirius och thor som ligger 6 grader från varandra då maxas parabolen mittemellan dessa,, men man får inte optimal mottagning.. men fullt godkänt beroende på storlk på tallrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...