Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop flera kontor med IP telefoni


Tyrion

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har fått i uppdrag av min arbetsgivare att förbereda 2 kontor så att man kan koppla på IP-telefoni. I dagsläget så har endast deras huvudkontor ip-telefoni och där står även deras växel, en Avaya IP500. Det jag ska göra är att sätta upp brandväggar på de 2 nya kontoren och sedan foga samman de 3. Jag har talat om att jag är nybörjare inom området och ber därför efter några tips eller råd om hur jag går till väga. Alla kontor sitter nämligen på adsl modem och har därför dynamisk IPn, krävs fasta ipn eller skulle hostnames/dynamiska ipn fungera lika bra ?

 

Är tacksam för svar eller att ni pekar mig i rätt riktning.

 

Med vänlig hälsning

 

Tyrion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur viktig telefonin är för er får ni avgöra hur mycket ni vill lägga på att ha en stabil koppling mellan kontoren.

 

Jag har satt upp kopplingar mellan kontor med både ADSL och fiber och det har alltid fungerat bra. Då har vi dock alltid haft en operatör som skapat en VRF-mellan våra kontor.

 

Du skall dock kunna använda dig av dynamisk IP om du skaffar en domänadress som uppdaterad automatiskt, det finns säkerligen massa råd om sådana om du säker här på forumet.

 

Enda gången jag satt upp tunnlar själv var från Lettland till Sverige vilket initialt var lite problematiskt med att kopplingen var lite instabil men det ordnade upp sig när de fick rätt på leverantören där nere.

 

Vi använde då Juniper som brandvägg, http://www.juniper.net/us/en/products-services/security/ssg-series/ssg5/, på det externa kontoret av den anledning att vår växelleverantör rekommenderade den för den fungerade bra tillsammans med Avaya med fördefinierade regler för Voice-trafik.

 

På huvudsiten hade vi dock en watchguard och det var inte toklätt att få till tunneln mellan dessa. Men det är bara att peta på den tillräckligt länge så fungerar det till slut.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ursäkta för mitt otroligt sena svar,

 

Ville bara passa på att tacka för ditt svar. Gav mig ett par idéer om hur jag ska lösa det här. Det är nu inte många dagar kvar tills det är dags att påbörja det hela och jag hoppas det ska gå bra.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...