Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med Ubuntu-installation

Kaizen4U

Recommended Posts

Har en bärbar Fujitsu Siemens,2-3 år ? som kraschat. Den har stått nått år eftersom vi köpt en hp pavillion nånting.... nu har den också kraschat och är inlämnad till IT affären härhemma.

Jag tänkte därfär få liv i den gamla datorn men hittade inte Vista skivorna till den.

Hittade däremot en XP skiva som vi körde in för några veckor sen men fick då varning på datortillverkarens hemsida att man inte kan garantera funktionen eftersom den var originalkonfigurerad för vista.

Väntade då med att installera drivrutiner etc..

Nu när jag skulle prova igen så ska man registrera windows programmet vilket jag inte kan för XP skivan har blivit oläsbar... suck ! sad.gif

Nu tänkte jag prova om Linux kan funka... men har fastnat.

Laddade ner ubuntu på en skiva på annan dator och startade sen pc från CD driven.

När den var klar kom jag fram till välja språk och sen har jag även kört minnestest som gick utan problem.

Men efter språkvalet så händer inte mycket ... skärmen har nån ikon på mitten som sen fadar ut i grå skärm och nån långsamt framtonande vertikal färgad rand längst till vänster på skärmen. Den blir efter en stund klarblå och sen verkar det inte hända mer !?

Nån som har tips som kan hjälpa mig igång med detta !?

mvh Tomas

Eftersom språkvalet görs innan installation har du antagligen problem med iso-filen eller bränningen.

Har du kollat iso-filen checksumma innan du brände skivan?

Bränn en ny skiva och bränn så sakta som möjligt, alternativt kan du skapa ett bootbart USB-minne och installera från

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...