Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon jävla idiot hänger på mitt nät och data


Tomi

Rekommendera Poster

På vilket sätt kommer de åt ditt nät och dator?

Om det är via ett trådlöst nätverk så byt krypteringsnyckel.

Om du har något skadligt program som har öppnat en bakdörr i datorn så se till att få bort det skadliga programmet och installera en bättre brandvägg.

 

-----------

Flyttar tråden från "Buggrapporter och önskemål om nya Eforum" till "Internet – övrigt"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vända uppochner på alla bilder är ju lite lagom busigt :-)

 

http://www.ex-parrot...own-ternet.html

 

Jo, det är ju lustigt :thumbsdown:, men nu ser det ju ut som om Tomi kanske ha råkat ut för ett "misstänkt försök till intrång" i sin dator/nätverk, och det är ju mindre lustigt, Tomi ska ju naturligtvis inte göra intrång tillbaka och dj-as om det handlar om det, så vad det har med din lustighet att göra, vet inte jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
så vad det har med din lustighet att göra, vet inte jag?

 

Det var bara ett direkt svar på hans fråga. Hur man hämnas om någon hänger på ens nät. Det är ju det optimala sättet, varken olagligt eller omoraliskt. Skulle de inte sluta kan man ju alltid dra till med kittenwar, som sidan tipsar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du anser det inte vara omoraliskt att använda ett trådlöst nätverk som inte är ditt, helt okej att smyga olovandes, helt okej att i smyg lägga in en sådan fil, som kan "skoja" med ägaren av nätverket.

 

Kanske inte är olagligt att använda/nyttja grannens trådlösa nätverk, men att gå in i dennes dator, och plantera en fil/programsnutt för att "skoja", är olagligt, och knappast något som Eforum ska förknippas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du anser det inte vara omoraliskt att använda ett trådlöst nätverk som inte är ditt, helt okej att smyga olovandes, helt okej att i smyg lägga in en sådan fil, som kan "skoja" med ägaren av nätverket.

 

Kanske inte är olagligt att använda/nyttja grannens trådlösa nätverk, men att gå in i dennes dator, och plantera en fil/programsnutt för att "skoja", är olagligt, och knappast något som Eforum ska förknippas med.

Nu var det väl tvärtom det gällde. Någon som olovandes använder Tomis nätverk och då är det väl knappast förbjudet för Tomi att ändra om i sitt nätverk lite grann så att det drabbar den som inte har där att göra. Det handlar inte ens om att Tomi skulle lägga in en fil på någon annans dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl tvärtom det gällde. Någon som olovandes använder Tomis nätverk och då är det väl knappast förbjudet för Tomi att ändra om i sitt nätverk lite grann så att det drabbar den som inte har där att göra. Det handlar inte ens om att Tomi skulle lägga in en fil på någon annans dator.

 

Jag tolkade Tomas som att han indirekt tyckte att Tomi skulle/kunde "hämnas" genom att lägga in denna fil från länken hos den som kanske är inne på Tomi´s trådlösa nätverk, och "skoja" genom att vända upp och ner på skärmbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken beskriver hur man gör ändringar i sitt eget nätverk och handlar inte om att lägga in en fil i någon annans dator, det är bara innehållet i webbläsarfönstret som kommer att vara vänt/suddigt och inte hela skärmbilden. Kolla bilderna i länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tycker att Tomi ska se till att kryptera sitt trådlösa nätverk för att förhindra att någon olovligt använder hans trådlösa nätverk. Att lägga in en kodsnutt så att bilderna vänds upp och ned kan få motsatt effekt. Då kan inkräktaren ilskna till och det hela kan bli ännu värre.

 

Fullt krig kan utbryta om Tomi har otur.

 

Är inkräktaren dessutom inne i "datan" och rotar så vet vi inte vilka följder det kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man delar upp sitt nätverk i olika delar, så är det fult gjort, speciellt om man ska hämnas.

Det är bättre att låsa sitt eget nätverk så ingen kommer åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag tolkade Tomas som att han indirekt tyckte att Tomi skulle/kunde "hämnas" genom att lägga in denna fil från länken hos den som kanske är inne på Tomi´s trådlösa nätverk, och "skoja" genom att vända upp och ner på skärmbilden.

 

Vilken fil? På länken står det hur man konfigurerar en router för att:

 

a) skilja mellan datorer den känner igen (som man äger själv) och okända datorer (okända människor som använder ens trådlösa nätverk).

B) några olika förslag på att bearbeta trafiken till de okända datorerna, exempelvis att vända alla jpg-bilder uppochner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste inte länken så noga, sorry, hade främmande hemma som störde lite, ser nu att det handlar om som du säger att konfigurera sitt nätverk i två delar, skyddat och inte skyddat.

 

Men tycker ändå inte att det är fear play att göra så, kommer det fram, så kan den som gör detta ändå "bli beskylld".

 

Nåväl, får hoppas på att Tomi säkrar sitt nätverk nu istället, så försvinner problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tycker ändå inte att det är fear play att göra så, kommer det fram, så kan den som gör detta ändå "bli beskylld".

Man kan knappast bli beskylld för hur man konfigurerar sitt eget lokala nätverk. Däremot så är det säkert olagligt att använda sig av någon annans trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så är det säkert olagligt att använda sig av någon annans trådlösa nätverk.

 

Att använda sig av t.ex grannens oskyddade trådlösa nätverk, är i sig inte olagligt, men att fortsätta och gå in i dennes dator och "titta" bland mappar och så är inte lagligt, utan räknas som intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Man kan knappast bli beskylld för hur man konfigurerar sitt eget lokala nätverk. Däremot så är det säkert olagligt att använda sig av någon annans trådlösa nätverk.

 

Då borde det vara lag på att säkra sitt nätverk i den meningen att kryptera för att ingen ska kunna använda det som inte har där att göra. Görs inte det borde det vara straffbart t ex böter. Egentligen tandlöst eftersom det inte är någon som jag känner till som åkt dit. Polisen har säkert annat för sig än att jaga folk av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda sig av t.ex grannens oskyddade trådlösa nätverk, är i sig inte olagligt, men att fortsätta och gå in i dennes dator och "titta" bland mappar och så är inte lagligt, utan räknas som intrång.

Hur vet du att det inte är olagligt att använda någons oskyddade nätverk? Det kan ju vara så att "din" surfning på grannens nätverk orsakar att grannen, som har mobilt bredband, kommer upp i en högre trafikmängd och därför orsakar att bredbandet stängs av eller att grannen får högre månadskostnad.

 

Då borde det vara lag på att säkra sitt nätverk i den meningen att kryptera för att ingen ska kunna använda det som inte har där att göra. Görs inte det borde det vara straffbart t ex böter. Egentligen tandlöst eftersom det inte är någon som jag känner till som åkt dit. Polisen har säkert annat för sig än att jaga folk av den anledningen.

Varför skulle det vara lag på att man måste skydda sitt nätverk?

Det är inte lag på att man måste låsa sin ytterdörr men det är förbjudet att olovandes gå in genom ytterdörren även om den är olåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Varför skulle det vara lag på att man måste skydda sitt nätverk?

Det är inte lag på att man måste låsa sin ytterdörr men det är förbjudet att olovandes gå in genom ytterdörren även om den är olåst.

 

Ja, varför inte?

 

Det är lagar och förbud i samhället i övrigt. Folk tycks inte lära sig av andras misstag när det gäller oskyddade hemmanätverk och folk som utnyttjar dessa för eget syfte. Tror inte ens att folk vaknar om någon får en riktig näsbränna när dennes oskyddade nätverk använts till något olagligt. Då åker säkert personen dit som står för abonnemanget. Säkert svårt att bevisa att "det var inte jag" om det inte loggas någonstans som kan bevisa motsatsen.

 

Du lär säkert inte få ut någon ersättning på din försäkring om en polisutredning visar att din ytterdörr varit olåst vid ett inbrott. Är å andra sidan inte så insatt i det där, men kan inte tänka mig att någon ersättning betalas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det inte är olagligt att använda någons oskyddade nätverk? Det kan ju vara så att "din" surfning på grannens nätverk orsakar att grannen, som har mobilt bredband, kommer upp i en högre trafikmängd och därför orsakar att bredbandet stängs av eller att grannen får högre månadskostnad.

Rätt, visst kan det bli så, men om jag bara nyttjar "signalerna", men aldrig med något verktyg går in och tittar i någon av grannens enheter, så är det inte olagligt juridiskt, men det är inte speciellt schysst, nej.

Så moraliskt är det olämpligt.

Det är ju därför som vi och alla som värnar om it-säkerheten, ofta tjatar om att säkra sitt nätverk mot "obehöriga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så tycker jag att trådlösa nätverk ska skyddas, precis som att man ska låsa sin ytterdörr. Men det är inte förbjudet, och kommer knappast att bli förbjudet, att lämna sin ytterdörr och sitt nätverk öppet. Dock så får man ju ta konsekvenserna av både det första och sista om det händer något.

 

Rätt, visst kan det bli så, men om jag bara nyttjar "signalerna", men aldrig med något verktyg går in och tittar i någon av grannens enheter, så är det inte olagligt juridiskt, men det är inte speciellt schysst, nej.
För att surfa via ett trådlöst nätverk så skapar man själv "signaler" och tvingar dem genom en router. Det är inte bara en fråga om att läsa av "signaler" som redan finns där. Det finns flera trådar i Eforum som kommer fram till att det är olagligt att surfa via någon annans trådlösa nätverk, t ex därför att det kan leda till att ägaren av nätverket får högre kostnader eller drabbas av sämre hastighet. Det finns även en Wikipedia-artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_piggybacking. Att läsa de "signaler" som finns i luften brukar kallas "wardriving" och det anses inte olagligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

jag hade också intrång på mitt trådlösa innan,fast jag hade wpa kryptering.

jag gjorde så att jag bytte nätverksnyckel och körde igång mac-filtret som är inbyggt =)

folket hade fortfarande planer på att ta sig in men tack vare mac filtret så kastar den ut dom igen.

idag kör jag med wpa- kryptering, mac-filtrering och dolt nätverk.

jag brukar själv sitta på grannens öppna nätverk ibland och det är inte olagligt så länge du inte gör problem till dom andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör använda WPA2-kryptering och inte WPA. Det är väldigt lätt att komma förbi MAC-filtrering, lättare än att knäcka en WPA-kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tycker inte att han ska göra någon hämd, det är bara att byta nätverksnyckel och se till att man använder WPA2.

däremot är det inte olagligt att koppla upp sig på nätverk som är öppna.

 

/Jesse

 

 

 

Jag tolkade Tomas som att han indirekt tyckte att Tomi skulle/kunde "hämnas" genom att lägga in denna fil från länken hos den som kanske är inne på Tomi´s trådlösa nätverk, och "skoja" genom att vända upp och ner på skärmbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då ställer jag frågan, hur i helvete kan man komma förbi mac-filtrering???

Den har ju till uppgift att blockera oinbjudna gäster fast dom har rätt nyckel,( det jag menar är att man måste tala om för modemet när någon ska in)

 

Man bör använda WPA2-kryptering och inte WPA. Det är väldigt lätt att komma förbi MAC-filtrering, lättare än att knäcka en WPA-kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

då ställer jag frågan, hur i helvete kan man komma förbi mac-filtrering???

Den har ju till uppgift att blockera oinbjudna gäster fast dom har rätt nyckel,( det jag menar är att man måste tala om för modemet när någon ska in)

Tja, när en illasinnad person avlyssnar trafiken så syns även Mac-adresseerna som används för anslutningarna och då är det väldigt enkelt att ändra mac-adressen på den dator som används för att ta sig in på det nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...