Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontroll av fält i excel


ego

Rekommendera Poster

I mitt blad så är vissa fält obligatoriska att fylla i . Andra frivilliga.

 

Med automatik kommer jag till min första cell. När jag lämnar den vill jag ha kontrollen om den öär ifylld. om ja skall jag flyttas till nästa cell(ej i naturlig ordning). Om nej få ett felmedelande som påtalar att jag ej fyllt i.

 

Hoppas jag beskrivit frågan klart. Helst skulle jag vilja byta bakgrundsfärg i cellen när jag står i den men det är kanske för komplicerat. Jag ger dock cellen en ny färg(villkorlig formatering) när den är ifylld.

 

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på verktyget Dataverifiering för kontroll om cell är ifylld. Kanske den duger

 

Villkorsstyrd formatering för att markera om celler är ifylld korrekt eller ej, som du gör. Denna beräknas dock bara när du lämnar cellen.

 

Hoppa till nästa cell - lås alla andra och låt användaren bara markera olåsta celler. Kanske duger.

 

Vill du ha mer avancerad kontroll över inmatningarna rekommenderar jag VBA-kontroller på bladet eller i ett formulär (UserForm). Dessa kan du kontrollera som du vill, tecken för tecken om du så önskar.

 

Det går visserligen att göra lite kontroll av celler via kod i VBA men de funktioner det handlar om bör man undvika om man kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...