Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misstänkta objekt


gest

Rekommendera Poster

Tack! :)

 

Det var en rejäl fil. Det kommer att ta ett tag att gå igenom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ju mycket mer än jag hade tänkt mig. Men jag kan i alla fall inte hitta något skadligt i den.

 

Ta bort mappar som hör ihop med gamla Java-versioner i c:\program\\Java.

 

Ta bort en massa gamla cache-filer från Java-användning i datorn.

Kontrollpanelen - Java

Temporärar Internet-filer - Inställningar - Ta bort filer

Bocka för båda raderna och tryck på OK.

 

Är det senaste versionen av SUPERAntiSpyware du har? Det är många filer där som är mer än tre år gamla.

 

Nu återstår bara en sista städomgång:

 

1. Ta bort samtliga systemåterställningspunkter eftersom dessa kan vara infekterade.

Börja med att skapa en ny systemåterställningspunkt:

XP:

Start - Program- Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Välj att skapa en ny återställningspunkt och tryck på Nästa.

Vista och Windows 7 (?):

Högerklick på Datorn - Egenskaper - Systemskydd

Tryck på Skapa.

 

Ta sedan bort alla gamla systemåterställningspunkter genom att köra diskrensningsprogrammet.

Högerklicka på C: i Den här datorn/Utforskaren och välj Egenskaper.

På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning. Välj den.

Efter några minuter kommer programmet upp och då väljer du en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

 

2. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och de olika fix-program som du har laddat ner kommer att avinstalleras, inkl. detta program, efter en omstart av datorn. Om något fix-program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det.

 

3. Ta bort alla tillfälliga filer genom att ladda ner ATF-Cleaner på Skrivbordet:

http://www.atribune.org/ccount/click.php?id=1

Stäng av alla andra program, särskilt webbläsare.

Dubbelklicka på ATF-Cleaner.exe för att starta programmet.

Bocka i Select All. Tryck på Empty Selected.

 

Om du använder Firefox: Tryck på Firefox och välj Select All. Tryck på Empty Selected. Om du vill ha kvar dina lösenord så tryck No vid frågan.

 

Om du använder Opera: Tryck på Opera och välj Select All. Tryck på Empty Selected. Om du vill ha kvar dina lösenord så tryck No vid frågan.

Tryck på Exit i Main-menyn för att stänga programmet.

 

Obs! Detta kommer att ta bort alla cookies, om du har cookies som du vill ha kvar så får du antingen spara undan dem innan eller låta bli att välja Select All och i stället markera allt annat.

 

4. Byt alla lösenord som du använder i datorn och på internet eftersom dessa kan ha kommit i orätta händer.

http://mnin.blogspot.com/2009/02/why-i-enjoyed-tiggersyzor.html beskriver ett skadligt program som spionerar genom att ta skärmbilder, logga tangentbordsnedtryckningar och läsa lösenord som är lagrade i webbläsare, epostprogram etc.

 

5. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator. http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla rensningsförslag och tips om hur datorn ska bli säkrare. Jag har försökt följa anvisningarna, men med brandvägg på är fortfarande hämtning av webbsidor långsam. Jag undersöker hur jag ska få tag ett större RAM-minne.

Det är inte så lätt att veta vad brandväggen ska tillåta eller blockera. Finns det någon webbsida som handlar om detta? Senaste fråga gällde något med hpgs2wnf (har något med HP Share-to-Web att göra tror jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon webbsida som handlar om detta?
Tyvärr inte, det är google som gäller, eller förstås att fråga i Brandväggar.

 

När det gäller lämpligt minne så kan du fråga i Processorer, moderkort & minnen. Om det är väldigt segt så kan du ju använda Windows-brandväggen i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi bytt ut det åtkomliga 256 MB-minnet mot ett på 1 GB. Lite fortare går det att få upp webbsidor, men t ex till eforum snurrar det på ganska länge innan sidan kommer upp. Vi får undersöka vidare vad det finns för alternativ brandvägg, nu vågar jag inte vara utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda brandväggen i Windows skyddar bra mot intrång, men den har svårt för att stoppa sådant som finns i datorn från att komma ut.

 

Jag skulle tro att Eforum går fortare om du installerar Hosts-filen jag tipsade om (för då stoppas annonserna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får meddelande att det inte går att visa inställningarna för Windows-brandväggen eftersom tjänsten Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) inte körs. Och att tjänsten inte kan startas.

 

På våra två andra datorer (i samma hemmanätverk) visas fönstret för Windows-brandväggen och att den är "Av" (eftersom en annan brandvägg är aktiverad). Alla tre ansluter till internet via modemet från BBB. Hur återställer jag Windows-brandväggen på min bärbara?

 

Jag ska försöka med Hosts-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att Comodo ser till att stoppa tjänsten för att du inte ska råka få två brandväggar igång. Eller har du avinstallerat Comodo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat Comodo och har installerat om de program jag hade före Comodo.

 

När jag försöker starta tjänsten Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) (Automatisk startmetod) får jag fel 2: Det går inte att hitta filen.

Vilken fil är det jag ska leta efter? Borde den ligga under WINDOWS\system32?

När man läser beskrivningen av tjänsten känns det inte roligt att filen är borta:

Erbjuder översättningar av nätverksadresser, adressering, namnmatchningstjänster och/eller intrångsskyddtjänster för ett hemmanätverk eller mindre kontorsnätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan brandvägg installerad så jag har den tjänsten inaktiverad.

 

Vilken fil som ska startas syns när man dubbelklickar på tjänsten. Jag har Vista och är inte säker på om det är samma i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat hur jag ska kunna återställa den fil som saknas. Bl a har jag provat dessa utan resultat:

 

http://support.microsoft.com/kb/892199 och http://support.microsoft.com/kb/920074

 

Jag har inte ändrat någonting i registret utan använt metod 1 med kommandotolk.

 

Ett tredje förslag som finns här:

http://windowscommunity.blogspot.com/2008/08/error-2-when-starting-windows-firewall.html

har jag inte prövat för jag vet inte min Operating System CD (XP Home SP1a) duger, en av återställningsskivorna från 2004.

 

Windows brandvägg har jag troligen inte använt sedan 2008, då Norton Internet Security installerades, så jag vet inte när den saknade filen "försvann". Om någon "inkräktare" eller något av den senaste tidens städprogram har orsakat detta med den saknade filen, så kan det ju vara mera som saknas eller är skadat.

Vad händer om jag kör ovanstående system-CD, kan jag uppdatera SP2 och SP3 från Microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fil är det som är kopplad till tjänsten?

 

När det gäller tredje alternativet. Har du kollat om du har de två nämnda filerna i datorn, i C:\Windows\System32 resp. C:\Windows\System32\drivers?

 

Vad händer om jag kör ovanstående system-CD, kan jag uppdatera SP2 och SP3 från Microsoft?
Menar du att du vill ominstallera Windows?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egenskaper för Windows Firewall - Sökväg till programfil: C:\WINDOWS\System32\svchost.exe -k netsvcs

 

I System32 finns bara svchost.exe, även i datorerna med Windows brandvägg startad.

 

Ipnathlp.dll och Ipnat.sys verkar finnas i System32 resp System32\Drivers.

 

Eftersom jag inte får datorn att fungera som den ska trots rensning, uppdateringar och utökat ram-minne måste jag väl fundera på om det är möjligt med en ominstallation av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

netsvcs är ingen fil utan ett kommando till svchost. Ingen fil av de tre filern som nämnts saknas i alla fall.

 

En dator mår säkert bra av att ominstalleras efter mer än 5 år. Det finns säkert en hel del skräp kvar efter alla program som kommit och gått under åren och med en installation utan det mår säkert Windows bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ominstallation av Windows fungerar datorn bra igen!

 

Tack för all hjälp!//eforum.idg.se/public/style_emoticons/default/thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...