Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Absoluta referenser


Martassen

Rekommendera Poster

Att låsa cellreferenser kan man ju göra med F4.

Exempelvis:

 

=D4/D$7

=D4/$D7

=D4/$D$7

 

Använder mest den första varianten och ibland den andra varianten. Men när använder man egentligen den tredje varianten? Är den vanlig?

Har liksom aldrig behövt låsa på det sättet och är därför nyfiken på när man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Att låsa cellreferenser kan man ju göra med F4.

Exempelvis:

 

=D4/D$7

=D4/$D7

=D4/$D$7

 

Använder mest den första varianten och ibland den andra varianten. Men när använder man egentligen den tredje varianten? Är den vanlig?

Har liksom aldrig behövt låsa på det sättet och är därför nyfiken på när man gör det.

 

Jag använder nog oftast den sista varianten, som för övrigt är standard. Ibland kanske man behöver fylla områden som gör att man får justera den till att bara låsa en av parametrarna, annars är ju den sista varianten den enda som är helt låst.

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2010-03-25 på 13:11, skrev Shape_sthlm:

Jag använder nog oftast den sista varianten, som för övrigt är standard. Ibland kanske man behöver fylla områden som gör att man får justera den till att bara låsa en av parametrarna, annars är ju den sista varianten den enda som är helt låst.

 

 

/M

 

Jo men när behöver man kopiera formeln där båda parametrarna är låsta?

 

I mitt bifogade exempel skulle jag ju kunna låsa båda men det räcker ju med ena egentligen. Se bifogad bild

 

När behöver man som sagt kopiera formeln där båda parametrarna är låsta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Värde i A2 som är gemensamt. Hur menar du då? Beskriv gärna.

 

T.ex en procentsats som gäller mer än en kolumn eller en rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle den procentsatsen ligga. Utgå gärna ifrån mitt exempel i bifogad bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Hur skulle den procentsatsen ligga. Utgå gärna ifrån mitt exempel i bifogad bild.

 

Eftersom det i så fall är både absoluta radreferens och absolut kolumnreferens så spelar det ingen roll i vilken cell eller på vilket blad man väljer att ha talet. Det är det som är själva anledningen med att ha en absolut referens.

 

växla med hjälp av F4 mellan olika referenser och testa dig fram. det är nog bästa sättet om du ska lära dig skillnaderna.

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...