Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matcha 2 rader i Excel


mike6

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått en stor postnummerlista från Posten och ska nu matcha in den mot vårt kundregister för att byta postnummer till rätt, men eftersom samma adress kan finnas flera gånger men med olika orter/städer så fungerar det ju inte med vlookup så hur gör jag för att matcha denna fil och få rätt postnummer som hör ihop med rätt adress i rätt stad?

/MM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Hej

Jag har fått en stor postnummerlista från Posten och ska nu matcha in den mot vårt kundregister för att byta postnummer till rätt, men eftersom samma adress kan finnas flera gånger men med olika orter/städer så fungerar det ju inte med vlookup så hur gör jag för att matcha denna fil och få rätt postnummer som hör ihop med rätt adress i rätt stad?

/MM

 

I vilka av databasen finns vilka uppgifter? (dvs postnr och adress)

 

ge ett exempel så löser vi nog detta.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga DB utan två stycken Excel ark, i ena arket finns Postens adresser med gata, stad och postnummer och i det andra arket finns vårat kundregister med gata, stad och felaktigt postnummer (iaf på några rader).

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Inga DB utan två stycken Excel ark, i ena arket finns Postens adresser med gata, stad och postnummer och i det andra arket finns vårat kundregister med gata, stad och felaktigt postnummer (iaf på några rader).

 

/Micke

 

Ja exakt, men om du kan ge exempel på databasen (excelarken i detta fallet) med rubriker så kan jag presentera en lösning.

 

t.ex i flik 1 finns det ena och flik2 det andra. rubriker på rad xx osv...

 

Mitt generella svar blir bara att du nog kan lösa det med letarad-funktion på ett eller annat sätt. (vlookup).

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postens lista ser ut på detta sätt:

A B C

Gata Postnr Stad

 

Min kundlista på samma sätt (efter avskalning):

A B C

Gata Postnr Stad

 

Och i Postens lista finns ju alla adreser i Sverige så samma gata förekommer ju flera gånger (kan även förekomma i min kundlista) så man måste ju även ta med Stad i beräkningen på något sätt och där tar min kunskap slut, jag vet hur man kör vlookup mot en rad men inte när man måste ta med två stycken i beräkning.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med det, dessutom kan en viss gata ha flera postnummer, med brytningar lite varstans. Möjligtvis skulle en LETARAD med Stad Gata Nummer som nyckel kunna användas, nummer formaterat med t ex "0000" så att de hamnar i rätt ordning (2 ska vara före 10) men det blir nog rätt tungt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...