Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blå ikontext efter diskrensning/defragmentering

hofling

Recommended Posts

Vet inte om denna fråga hör hemma här egentligen... men... När jag genomförde en defragmentering eller om det var en diskrensning (kan inte minnas vilket...) resulterade det i att en del filers "ikontext", alltså texten för filens namn, blev i blått. Varför blev det så? Spelar ju egentligen ingen roll men det är lite irriterande och det skulle vara intressant att veta anledningen.

Tack på förhand!

Nja, tråden hör väl mer hemma i lämpligt Windows-forum. Vilket Windows har du?

Blå text brukar stå för att filen är komprimerad (packad) för att ta mindre plats. Bör i och för sig inte ändras av en defragmentering, men du (eller programmet) har kanske ändrat någon inställning för Utforskaren/Den här datorn.

Jag tror du har rätt i att filerna med blå text är komprimerade efter att jag genomfört någon form av platsbesparande åtgärd. Jag kör XP men har inte ändrat något i Utforskaren. Kan man på något sätt korrigera detta? Tack

Diskrensning i XP har väl någon funktion där man kan välja att filer som inte har använts på länge ska komprimeras för att spara plats. Jag har för mig att man högerklickar på filen och väljer Egenskaper, där någonstans finns något val för om filen ska vara komprimerad.

-----------

Flyttar tråden från "Hårdvara – övrigt" till "Windows XP"

Cecilia

Moderator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...