Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Endast 2 RAM-minnen på moderkort med 3 kanaler?


A Persson

Rekommendera Poster

Är i full gång att köpa mig en ny dator för spel & videoredigering. Funderar på ett moderkort som har minnesarkitektur med tre kanaler som totalt klarar 24 GB RAM (som mest kan jag ha 6 st. 4 GB minnen). Har hört lite rykten om att jag är tvungen att ha antingen 3 eller 6 st. minnen installerade samtidigt. Nu undrar jag om det funkar att endast ha t.ex. 2 st. 4 GB-minnen installerade? Så att jag alltså får 8 GB med möjlighet att bara sätta i fler 4 GB-minnen vid ett senare tillfälle när jag känner att det behövs?

 

Moderkort: Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T) - DDR3 / 3xPCI-E / HD Audio

Länk till moderkortet: http://www.webhallen.com/prod.php?id=94209

 

Mvh. Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i full gång att köpa mig en ny dator för spel & videoredigering. Funderar på ett moderkort som har minnesarkitektur med tre kanaler som totalt klarar 24 GB RAM (som mest kan jag ha 6 st. 4 GB minnen). Har hört lite rykten om att jag är tvungen att ha antingen 3 eller 6 st. minnen installerade samtidigt. Nu undrar jag om det funkar att endast ha t.ex. 2 st. 4 GB-minnen installerade? Så att jag alltså får 8 GB med möjlighet att bara sätta i fler 4 GB-minnen vid ett senare tillfälle när jag känner att det behövs?

 

Moderkort: Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T) - DDR3 / 3xPCI-E / HD Audio

Länk till moderkortet: http://www.webhallen.com/prod.php?id=94209

 

Mvh. Andreas

 

Du har köpt en processor ut intels dyraste prestandaklass och då borde det inte vara mer än rätt med 3st minnen. Det skall gå att köra med 2, men du förlorar mycket minnesbandbredd, vilket speglar sig i prestandadroppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt en processor ut intels dyraste prestandaklass och då borde det inte vara mer än rätt med 3st minnen. Det skall gå att köra med 2, men du förlorar mycket minnesbandbredd, vilket speglar sig i prestandadroppet.

 

 

Nice! Tack för bra och snabbt svar!

Har dålig uppfattning om hur mycket mer det ger att "dela upp" minnet på 3 kanaler, men vad jag förstått av ditt svar så kan det ge en hel del att göra så i stället för att enbart använda sig av två kanaler?

 

Då till min andra fråga... Funderar nu på att köpa 3 st. 2 GB-minnen. Hoppas att det tills vidare kan räcka med 6 GB trots att jag kommer att hålla på en del med videoredigering. Funderar sedan på att om t.ex. 1-2 år när jag ev. kan önska mig mer minne och när priset för 4 GB-minnen förhoppningsvis har fallit en del, att då kompletera med 3 st. 4 GB-minnen.

 

Men! Fungerar det verkligen att blanda 2+4 GB minne på en kanal, eller är det dumt att göra så? Om vi utgår från att det är samma märke och samma hastighet på minnerna?

 

Är inne på att köpa Corsair Dominator-minnen

Länk: http://www.webhallen.com/prod.php?id=101713

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...