Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte partionen under den här datorn


Martin_355

Rekommendera Poster

Hej. Har kopplat in en externa ide hårddisk via usb. Men datorn hittar inte disken. Jag går in i " Den här datorn" men dem partionerna finns inte. Men när jag väljer Den här datorn och högerklickar och väljer hantera och sen väljer diskhantering så hittar den partionern. På den ena partionen står det "felfri aktiv" den andra står det "felfri okänd partion" Den har inga benämningar på någon av partionerna.

 

Var kan felet vara?

 

Önskar er en trevlig dag/kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du formaterat hårddisken?

 

Om du inte har gjort det är det inte så konstigt att datorn inte hittar hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är redan formaterad och partionerad. Den syns bara när man högerklickar på "den här datorn" och väljer "hantera". Annars går det inte ska den formateras en gång till? Den är ju partionerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Annars går det inte ska den formateras en gång till? Den är ju partionerad?

 

Ok, det ska inte behövas en formatering till då om den är partitionerad och formaterad tidigare.

 

Hittas inte hårddisken som "Flyttbar disk" om du går in i Utforskaren?

 

..."Den här datorn" har inte jag reflekterat så mycket över hur det ser ut där.

 

Alla USB-enheter blir "Flyttbar disk" när dom hittas av systemet till och med kameror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittas inte hårddisken som "Flyttbar disk" om du går in i Utforskaren?

 

Har testat så som du skrev men hårddisken finns inte under "flyttbar disk". Men när jag går in i enhetshanteraren så finns dem under diskenheter. Det står att enheten fungerar som den ska.

 

Ska tilläggas att det är en kabinett jag använder till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är hårddisken helt ny eller begagnad?

 

Om sistnämnda kanske den okända partitionen kan vara en Linuxpartition, som då inte kan hittas eller läsas av Windows. Tror inte att man kan formatera före detta Linuxpartitioner inne i Windows då. Du får köra Killdisk t ex för att rensa hårddisken helt, och sedan partitionera och formatera om disken.

 

Att Windows säger att något fungerar ska man inte ta för allvarligt. Har installerat skrivare som Windows säger fungerar, men som det inte går att skriva ut en enda textrad med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Hårddisken är begagnad. Tror det har varit linux i den. Ska ta och formatera om den och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...