Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka diskar sämst ?


Chakotay

Rekommendera Poster

I tester av hårddiskar (som i Maxidata nyligen) skrivs just bara om prestanda och kapacitet kontra priset.

Men är det så enkelt - lägst pris brukar i fråga om andra produkter också innebära lägst kvalitet...

Vad säger ni som verkar ha stor erfarenhet: finns det fabrikat av hårddiskar som är kända för att snabbare krascha än andra?

Och finns det fabrikat som är kända för hålla väldigt länge?

Vad säjs t.ex. om Quantum, Fujitsu och och Bigfoot m.fl.?

(Prisläge 1.500 - 2.200:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulf Johansson

Jag kör med ganska många diskar från Fujitsu och har så gjort under lång tid. Jag har inte haft ett enda problem med dessa, kan vara tur eller så gör dom bra diskar...

Storlekarna på mina varierar från 1-10,2 GB

Så jag kan varmt rekommendera Fujitsu!

 

// Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för de svar om hårddiskar jag hitintills fått.

Dessutom hoppas jag att ännu fler vill berätta om sina erfarenheter av olika fabrikat !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Karlsson

Jag har kört både Seagate, Quantum och Western Digital.

De erfarenheter jag har av dessa är att Quantumdiskarna lägger ner efter ett tag, medan WD diskarna inte gillar att paras ihop med andra märken.

Slutsats: Använd Seagate. Välkänt, bra garantier, lätta att byta. Och dom är snabba.

 

 

D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul att ni fortsätter att lämna synpunkter om hårddiskar, jag har nämligen inte köpt någon ännu... kanske borde man vänta till efter jul, de kanske rasar i pris när julhandeln är över.

 

Men detta Du skrev om Micropolis vill jag fråga om: jag har aldrig sett att det säljs något under det märkesnamnet. Eller säljs de produkterna under andra namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Jag brukar aldrig ringa generalagenten i Sverige, jag brukar ringa till huvudagenturen.. Jag har en ny Seagate som funkar hur bara som helst..

IBHemsks hårddiskar är nog bra, jag gillar bara inte märket.. Vilket argument eller hur? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Shinden Sôsa

Så där ja.. Nu har min Seagate hårddisk crashat..

Jag köpte ju en Seagate Medalist Pro 9.1 Gb

på Skribofont för ca: 1månad sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bedrövligt med din Seagate...

Jag snabbkollade tillbaks vad de andra skrivit om Seagate - det var både ris, ras och ros, så man vet inte vad man ska tro...

Ju större kapacitet hårddiskarna får, ju större måtte väl chansen vara att de snabbt havererar - det hela bygger väl på en finmekanisk precision, som väl tvingas bli större och större varefter kapaciteten byggs ut.

Och skadan vid haveri blir ju större ju mer data man kunnat pressa in - 9.1 Gb rakt åt pipsvängen....

Tacka vet jag min 40Mb'are i min IBM PS/1 från 90-talets början, det funkar tyst och perfekt fortfarande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Jo det har du rätt i.

IOFS har jag inte sagt att IBM är dåliga (inte hårddiskarna iaf) jag tycker bara inte om företaget.

Det lutar väl åt en deskstar nu.

Fast bara för att min hårddisk crashade så behöver det inte innebära att hårddisken är dålig, man vet ju inte hur dom på posten behandlar paket som skickas, även om det står ömtåligt på paketet.. :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...