Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator vill inte koppla upp till trådlösa internet!


Toffeldjur

Rekommendera Poster

Jag blir galen på detta :thumbsdown:

 

Fick virus på min skol-laptop för någon månad sedan och datoransvarige installerade om hela datorn åt mig. Men, efter det har jag inte lyckats koppla upp mig till vårt trådlösa internet här hemma! Skolans trådlösa fungerar utan problem, så jag gissar att nätverkskortet i datorn fungerar i alla fall.

 

Jag kommer åt internet med kabeln, men det är riktigt frustrerande att vara fast vid en obekväm stol och skrivbord med en laptop. :angry: Jag försöker ansluta och skriver in nätverksnyckeln, men inget händer - den verkar bara stanna vid "anslutningen till det trådlösa nätverket upprättas" eller vid "nätverksadressen erhålls". När jag går in under "Trådlös nätverksanslutning" står det för tillfället "Automatiskt" samt att jag ska klicka på "anslut" om jag vill ansluta. Men det kan också stå "Inte ansluten" samtidigt som texten säger att jag är ansluten och jag kan välja att koppla ifrån (printscreen).

 

Jag har installerat de nyaste drivrutinerna (som visserligen var från 2007...) vilket inte hjälpte. Vårt trådlösa här hemma används till två andra datorer utan problem.

 

Har ni några förslag på vad som kan vara felet? Jag behöver verkligen kunna använda min dator som vanligt! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nyss att ansluta igen, och följde händelseförloppet... Har trott att den stannat vid "väntar på att nätverket ska bli redo" men såg nu att det stod "ansluten" till slut. Då står det att jag är ansluten och att jag kan koppla ifrån - samtidigt som det står att jag inte är ansluten:

 

namnls.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

En snabb fråga bara! Du har skrivit in rätt WPA nyckel va?? Eftersom han har installerat om din dator.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fyra olika nycklar och jag har provat dem alla flera gånger. Så tyvärr är det inte heller det som är problemet... Men är det nån som vet varför den säger emot sig själv som den gör? För på nåt sätt så verkar det ju som om jag kan ansluta - bara det att den fortfarande halvt säger att jag inte är ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Varför har du 4 olika nycklar?? Det låter som ett problem med autentisieringen! Är du säker på att du har rätt nyckel?? Jag hade gjort en factory reset och satt upp krypteringen på nytt om jag hade varit i din sits, det tar ju inte så lång tid!

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning om varför det är fyra nycklar, men det är dom som har använts till de andra datorerna, samt till den här datorn tidigare, och det har fungerat utan problem.

 

Men säg att det är nyckeln som är fel - säger den alltså inte till om det är fel nyckel, utan försöker ansluta utan att lyckas, utan att man kan se varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb fråga bara! Du har skrivit in rätt WPA nyckel va?? Eftersom han har installerat om din dator.

 

Mvh Martin

 

Denna krypteringsnyckel lägger man ju in i routern, inte i datorn.

Det var väl inte routern som blev ominstallerad ;)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning om varför det är fyra nycklar, men det är dom som har använts till de andra datorerna, samt till den här datorn tidigare, och det har fungerat utan problem.

 

 

Borde fungera, bara en liten undran, du är säker på att det till ditt nätverk som du försöker logga in på, så det inte är grannens eller så?

 

Men visst kan du gå in i routern och ändra denna nyckel, ska gå att göra manuellt, man ska inte behöva nollställa/fabriksinställa routern.

 

Kör wizarden för det trådlösa, och välj en ny bra/säker nyckel och försök sedan att logga in igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde fungera, bara en liten undran, du är säker på att det till ditt nätverk som du försöker logga in på, så det inte är grannens eller så?

 

Yes, helt säker. Den hittar grannarnas nätverk också, och jag har inte försökt logga in på dom :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Denna krypteringsnyckel lägger man ju in i routern, inte i datorn.

Det var väl inte routern som blev ominstallerad ;)?

 

Du måste väl ha samma nyckel i routern som i din dator eller hur fungerar din kryptering????blink.gif

 

Mvh Martin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...