Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra en fil skrivbar


wotofoko

Rekommendera Poster

Hej! Innan jag beskriver mitt problem så vill jag säga att jag är ny här på e-forum så jag vet inte om jag la tråden i rätt kategori.

 

Så, jag håller på att skapa en webbplats med programmet Drupal.

 

Men jag har problem med att fixa vart mina filer som jag laddar upp ska hamna.

När jag skriver i vart dem ska hamna, i detta fallet: "sites/all/files".

Det som dyker upp då är "The directory sites/all/files is not writeables" vilket jag då tror betyder att den inte är skrivbar.

 

Efter lite sökning så vet jag att jag måste ändra permissions.

 

Så, lite kasst förklarat såg jag nu, men något som vet vad jag menar och hur jag löser detta?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ställer du in i kontrollpanelen i ditt webbhotell.

Det borde finnas en "filhanterare" där du kan ändra den mappen du behöver skriva i. Brukar symboliseras i ett hänglås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ställer du in i kontrollpanelen i ditt webbhotell.

Det borde finnas en "filhanterare" där du kan ändra den mappen du behöver skriva i. Brukar symboliseras i ett hänglås.

 

 

 

Förstår vad du menar med Filhanteraren, men hittar inget som heter "Permissions" eller liknande, inget hänglås heller för den delen=)

 

 

EDIT: Hittade CHMOD nu! Någon som vet exakt vad som ska vara valt? När det kommer till User, group och Other alltså.

 

 

Har Surftown för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CHMOD är unixkommando för att sätta rättigheter, manualen finns här: http://www.manpagez.com/man/1/chmod/

 

Filsystemet på *nix bygger på tre typer av rättigheter, läsa, skriva och köra, samt tre tillhörighetskategorier, user, group och other.

 

Rättigheterna gör precis vad det låter som om de skulle göra och i ditt fall vill du lägga till skrivrättigheter.

 

En fil har ägare både gällande användare och grupp. Tillhörighetskategorierna begränsar vem som får lov att göra vad, dvs enbart användaren som äger filen/katalogen, de som tillhör den grupp som äger filen/katalogen eller övriga. Men övriga menas alla som kan logga in på servern.

 

Även webbservern körs som en specifik användare och det är alltså denna som skall ha skrivrättigheter till katalogen, förmodligen är det du som användare som äger filer och katalog således skall även gruppen ha skrivrättigheter där då webbserverns användare ingår. Men det går inte helt att avgöra utan att veta saker om servern och användarna som du troligen inte har tillgång till. Men testa dig fram till vilken kombination som fungerar, utan att ge hela världen skrivrättigheter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...