Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nybörjare behöver hjälp med router

__Josse

Recommended Posts

Jag har precis köpt en Dlink DIR 615 och följt deras installationsguide men det fungerar inte för att jag får upp en ruta om att mina ISP-isntällningar är fel. Är totalt nybörjare på sånt här så jag skulle uppskatta en guide till hur jag går tillväga för att installera den

Jag har precis köpt en Dlink DIR 615 och följt deras installationsguide men det fungerar inte för att jag får upp en ruta om att mina ISP-isntällningar är fel. Är totalt nybörjare på sånt här så jag skulle uppskatta en guide till hur jag går tillväga för att installera den

Hur har du kopplat den till modem, vägguttag, dator osv.?

En nätverkskabel in i internetporten på routern och en från lanport 1 till lanporten i datorn som det stod att man skulle göra. Jag vet inte om jag skriver in fel IP,DNA och sånt, hur får man reda på vilken man har?

En nätverkskabel in i internetporten på routern och en från lanport 1 till lanporten i datorn som det stod att man skulle göra. Jag vet inte om jag skriver in fel IP,DNA och sånt, hur får man reda på vilken man har?

Får du någon ip-adress från routern?

Får du någon ip-adress från routern?

I mappen "Tillbehör" finns Kommandotolken. Starta den, skriv ipconfig och tryck Enter.

ja, det får jag

Du får en Ip-adress av typen 192.168.0.*?

Logga in på routern och kika om den i sin tur får en ip-adress från din ISP och om dess dhcp-server är på. Hur gör man det? Det brukar gå att skriva in http://192.168.0.1 i webbläsarens adressfält och trycka Enter.

det kommer upp en sida som man ska logga in på, vad gör jag när jag är inloggad där?

Det beror på hur det ser ut. Om det finns en statusflik, kika på den.

Det beror på hur det ser ut. Om det finns en statusflik, kika på den.

Du har startat om datorn sedan du kopplade in routern?

jag har kollat på den. under lan står det ipadresser och sånt men under internet står det bara 0.0.0 osv. Är det där felet ligger?

jag har kollat på den. under lan står det ipadresser och sånt men under internet står det bara 0.0.0 osv. Är det där felet ligger?

Det är där felet ligger. När du loggat in på routern kan du under fliken Setup ställa in hur den skall fungera. Börja med att göra det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...