Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta system hårddisk


Xzibit12

Rekommendera Poster

Hej

 

Ursäkta om jag misslyckades med att hitta en liknande tråd.

 

Min system hårddisk© har börjat göra ifrån sig olika rymdliknande ljud. Den är nog runt 5 år snart så att den lever är bara roligt.

 

Men nu har jag insett att den har gjort sitt innan jag sitter med ett ännu större problem.

 

Hårddisken(C&E) är uppdelad i två partioner, en C där windows är installerat och E där mindre program är installerade så som firefox och liknande.

 

Jag har en annan hårddisk(D) med 100 gb ledidt utrymme.

 

Min tanke är att jag ska kunna ghosta av windows på C och installera de på D. Min fråga är måste hårddisken(D) vara omformaterad för att installera ett ghostat windows? Är det ens möjligt att få windows att funka efter en ghostning?

 

Om inte, måste hårddisken vara omformaterad för att installera windows från början? Eller kan jag ha kvar mina övriga program på D samtidigt som jag installerar windows?

 

Ha de gött

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Min tanke är att jag ska kunna ghosta av windows på C och installera de på D. Min fråga är måste hårddisken(D) vara omformaterad för att installera ett ghostat windows? Är det ens möjligt att få windows att funka efter en ghostning?

 

Ghosta systemet ska man göra när det är färskt och nyinstallerat med alla drivrutiner, program och patchar.

 

Att ghosta systemet när det är använt ett tag är säkert ingen bra idé med tanke på allt "skräp" som samlats under tiden. Windows blir som bekant rätt segt efter en tid då registret samlat på sig en hel del programnycklar som inte används längre. Det är inte alla avinstallationer som städar ordentligt efter sig.

 

Ett ghostat system ska ju fungera lika snabbt och smidigt som ett nyinstallerat dito.

 

Om inte, måste hårddisken vara omformaterad för att installera windows från början? Eller kan jag ha kvar mina övriga program på D samtidigt som jag installerar windows?

 

Det är standard att hårddisken formateras innan systemet installeras på nytt. Om du inte gör en reparation. Då formateras inte hårddisken. Systemets viktigaste filer ersätts med "nya" från skivan.

 

Om du kan ha kvar dina övriga program är svaret med all säkerhet nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...