Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidskalkylering?


pallar

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

 

Jag står inför ett komplext (tycker jag) problem..

 

 

Jag vill kunna räkna i tid. Konstatera Ex. att mellan kl. 8-16 ska ett arbete utföras med rast 12.00-12.30

 

 

Alltså då räkna ut hur mång timmar/minuter det är totalt mellan klockslagen om man räknar bort rasten.

 

Därefter genom tidsformen (NU) konstatera om kl T.Ex klockan nu skulle vara 14:30 har jag X antal minuter kvar på mig fram till 16.00.? och om klockan skulle vara 12.15 så är "nedräkningen" stoppad då det är "rast". Hur löser man detta på ett ”smidigt” sätt?

 

Tack

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Börjar med den första frågan.

Inte så komplext (se bifogad bild)

Du lägger in start och sluttid, lunchens start och sluttid och skapar formeln

=SUMMA((B2-A2)-(D2-C2))

 

När det gäller den andra delen tror jag inte det går genom att använda formeln =Nu()

Den formeln har inte bara klockan med utan också dagens datum

I så fall måste man ha samma format när man anger tid. Dvs ange dagens datum

(Har i och för sig bara testat väldigt snabbt) Skall kolla lite senare om det finns annan formel.

 

Har hittat en lösning men det borde finnas enklare sätt ...

Använde först formeln NU för att få datum och klockslag. Sedan använder jag formlerna TIMME och MINUT som hämtar timvärde resp. minutvärde från cellen med NU-formeln. Sedan använder jag formeln Sammanfoga för att sammanfoga Timme:Minut som jag sedan använder för att räkna ut hur lång tid jag har kvar av arbetsdagen inkl. avdrag för lunch. Formeln i mitt fall blir då =SUMMA((B2-H2)-(D2-C2))

 

Det där med att "nedräkning skall stoppas under rast" lämnar jag därhän.

 

// Cege

post-48247-12689924731_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lite fixigt med pausen mitt i. Detta fungerar dock. För att använda NU() utan datumdelen kan man använda REST(NU();1) som ger timmar och minuter.

"Pass" refererar till cellerna B2:F4

 

post-60413-126900301529_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...