Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
halmen

Internetuppkopplingen funkar inte på en dator i Windows XP

Rekommendera Poster

På min dator har jag två stycken Windows XP-system som går att starta oberoende av varandra på var sin partition. Den ena är en gammal installation som jag nästan aldrig startar i, den andra är den jag använder dagligen. Men nu plötsligt så fungerar internet uruselt på den installation jag använder mest.

Datorn är tilldelad en ip-adress. När man försöker öppna webbsidor får jag inga meddelanden om att det inte finns någon uppkoppling, istället försöker browsern (har testat senaste Firefox, Opera, Chrome, Explorer) ladda sidan i all oändlighet - det blir inte ens något timeoutfel. Och sen plötsligt så går det att ladda några sidor under en kort period, och sen blir det lika illa igen.

Det går jättebra att skicka mail över SMTP, någorlunda att ta emot via POP3 och IMAP. Och med www.bredbandskollen.se är det inga problem, där får jag en stabil och bra hastighet på ca 60Mbit/s (jag har 100Mbit fiber och når nog min routers maxgräns för throughput). När jag väl kommer in på sajten.

Det spelar ingen roll till vilka sidor jag försöker ansluta - dn, aftonbladet, bredbandsbolaget - allt ger samma tröga resultat. Och det är faktiskt samma svårigheter med att ansluta till routern på 192.168.0.1.

Det går jättebra att surfa på andra datorer mot samma router, eller om jag startar den äldre xp-installationen på samma dator. Det är alltsp inte nätverkskortet som är trasigt, och jag kan inte upptäcka något konstigt med kortets drivrutiner. I routerns loggfiler finns heller inget misstänkt, inga attacker. Inte heller i mjukvarubrandväggen ZoneAlarm. Jag har uppdaterat antivirusprogram som jag låtit skanna hela datorn, och jag har skannat med uppdaterad AdAware. Jag har till och med testat att helt stänga av brandvägg och antivirus, men utan resultat. XP är uppdaterat med aktuella patchar.

Jag har aldrig haft problem med min internetuppkoppling förrän plötsligt nu. Jag förstår inte vad som kan vara fel. Gör du..?

Tack på förhand!

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Ad-aware inte är så effektivt mot de numera vanligaste och svårare skadliga programmen så kolla upp datorn med MBAM eller a-squared Free.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

http://www.emsisoft.com/en/software/free/

Har du kollat på Aktivitetshanteraren, fliken Nätverk, hur det ser ut?

Hur länge har det varit så här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Jag ska testa programmen du föreslår ikväll (är på jobbet nu). Vad gäller nätverksfliken i aktivitetshanteraren så finns inga konstigheter, den visar som vanligt i princip ingen belastning.

Problemet dök upp nu i veckan, jag har inte installerat några nya program eller gjort några registerändringar eller ens några inställningsändringar. Får se vad skanningarna visar ikväll.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar! Jag ska testa programmen du föreslår ikväll (är på jobbet nu). Vad gäller nätverksfliken i aktivitetshanteraren så finns inga konstigheter, den visar som vanligt i princip ingen belastning.

Problemet dök upp nu i veckan, jag har inte installerat några nya program eller gjort några registerändringar eller ens några inställningsändringar. Får se vad skanningarna visar ikväll.

Mvh Henrik

Låter lite grann som problem med DNS...

Dvs. att namnuppslagningen inte fungerar som tänkt!

Surfa till din router och se i WAN inställningarna vilka DNS servrar som används, skriv ner dessa.

sedan kan du testa att manuellt skriva in dessa DNS-server adresser som DNS 1 och 2 i din krånglande installation..

(Behåll dock den automatiska tilldelningen av ip-adress!)

Testa och se om det hjälpte!

Redigerad av /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört nämnda spywarekontroller men hittade inget jättemärkligt (mest "tracking cookies" från olika reklambanners) - tog dock bort det som kunde tas bort. Har också testat att byta dns, t ex till Googles öppna dns, men det går fortfarande lika dåligt. Jag har "reparerat" nätverksanslutningen massor av gånger men det hjälper inte alls. Dock om jag inaktiverar "anslutning till lokalt nätverk" och sedan aktiverar igen så brukar det kunna funka bättre i några sekunder i alla fall.

Märkligt detta... Ominstallation enda utvägen?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så har jag ingen självklar lösning. Du skulle ju kunna pröva med att ladda ner drivrutinen till nätverkskortet och installera den på nytt. Om problemet inte har hållit på länge så skulle du kunna pröva med en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en tidpunkt när det funkade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här blir nästan mer och mer märkligt. Om jag kopplar upp mig med VPN mot jobbet så behålls den uppkopplingen, trots att resten av min dator har samma anslutningsproblem som tidigare. Så just nu kör jag remote desktop mot en server på jobbet och då funkar det hur bra som helst. Men inte att surfa eller göra något annat på nätet med det lokala operativsystemet.

Systemåterställning var en bra idé, men dessvärre fungerar det inte. Och nu undrar jag om jag kanske är något på spåren. Den 16 mars har det skapats en återställningspunkt namnad "Software Distribution Service 3.0". En del googlande ger att det är windows update som sätter den statusen. Dock finns det ingen nyinstallerad patch att ta bort. Det går inte heller att återställa till denna punkt eller tidigare. Lite mer googlande ger att för något år sedan finns andra som haft liknande problem och samma sak med systemåterställningen och som inte kunnat koppla upp sig mot nätet på ett vettigt sätt, men jag har ändå inte hittat någon lösning.

Nästa åtgärd blir nog att försöka reparera windowsinstallationen med originalskivan (som om jag minns rätt inte ens har något servicepack alls på sig så jag vet inte riktigt vad för konsekvenser det kommer att få) och blir det inte bra så måste jag nog ta den mödosamma processen med att installera om systemet och allt. Suck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du prövat systemåterställning i felsäkert läge? Det är många gånger som det fungerar bättre.

En reparationsinstallation med en XP-skiva medför att du får ladda ner alla uppdateringar från Windows Update igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...