Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar men skärmen är svart


Dawwe

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har ett problem, idag när jag startade datorn så var skärmen svart, och datorn gav ifrån sej ett långt pip, som kanske följdes av flera korta pip.

Jag höll in on/off knappen, och datorn stängdes av efter två sekunder, vilket är ovanligt kort, eftersom datorn i vanliga fall stängs av efter 8 sekunder.

Jag satte på datorn igen, och allt verkade vara som vanligt, så gick iväg en stund. När jag kom tillbaka var datorn vid inloggningssidan, men det var färgglada rutor över skärmen. Trots det försökte jag logga in, men skärmen blev svart, och inget verkade fungera, så jag startade om igen. Den här gången startade inte skärmen överhuvudtaget, det stod bara "no signal in", fast fläktarna och processorn verkade jobba, så jag stängde av datorn.

Jag kollade alla sladdar och testade igen, med samma resultat.

 

Jag undrar nu vad det kan vara för fel, om det är grafikkortet, jag har ett ganska gammalt AGP kort, eller något annat. Igår så skruvade jag upp chassit för att kolla lite saker, så jag kan ha kommit åt något inuti.

 

Jag hade i vilket fall som helst beställt nytt grafikkort och nytt moderkort, men jag vill ändå veta vad problemet skulle kunna vara.

 

 

Tacksam för svar!

 

EDIT: Jag testade att koppla skärmen till det inbyggda grafikkortet, och då funkade allt igen. Alltså är det grafikkortet det är fel på. Jag undrar bara hur man kan ta reda på om grafikkortet är trasigt?

 

 

Redigeringen var pga stavfel och tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena Dawwe!

 

Det kan du om du lyssnar på POST bipen som du nämde i din text. Alla fel har en unik bip sekvens. Det bör finnas på din moderkortstillverkares hemsida vad bipen står för.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...