Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop vaknar med locket stängt


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att min laptop (Vaio VGN-FW51JF) vaknar ur viloläge vid niotiden på morgonen varje dag. Har sökt lite på nätet och den vanligaste orsaken till att datorer vaknar är tydligen att nätverkskortet väcker den med funktionen "Allow this device to bring the computer out of standby" men denna funktion har jag aldrig haft aktiverad.

Kollade i loggboken och det är alltid det här händelsen som ligger som första händelse för dagen; "Kernel-General: Systemtiden har ändrats till ‎2010‎-‎03‎-‎18T08:13:14.500000000Z från ‎2010‎-‎03‎-‎18T02:13:15.938551100Z."

Trodde att om jag bara slog av Windows klockans internet-tid så skulle problemet vara löst men icke. Idag var datorn på igen när jag vaknade... Någon som vet någon annan orsak till varför den går igång och varför jag får meddelandet ovan i loggboken?

Är mycket irriterande eftersom man inte kan ha datorn i en väska vid denna tidpunkt på dygnet (utan att stänga av den helt) om den skall hålla på att starta sig själv.

Tack på förhand.

/Wepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har problem med att min laptop (Vaio VGN-FW51JF) vaknar ur viloläge vid niotiden på morgonen varje dag. Har sökt lite på nätet och den vanligaste orsaken till att datorer vaknar är tydligen att nätverkskortet väcker den med funktionen "Allow this device to bring the computer out of standby" men denna funktion har jag aldrig haft aktiverad.

Kollade i loggboken och det är alltid det här händelsen som ligger som första händelse för dagen; "Kernel-General: Systemtiden har ändrats till ‎2010‎-‎03‎-‎18T08:13:14.500000000Z från ‎2010‎-‎03‎-‎18T02:13:15.938551100Z."

Trodde att om jag bara slog av Windows klockans internet-tid så skulle problemet vara löst men icke. Idag var datorn på igen när jag vaknade... Någon som vet någon annan orsak till varför den går igång och varför jag får meddelandet ovan i loggboken?

Är mycket irriterande eftersom man inte kan ha datorn i en väska vid denna tidpunkt på dygnet (utan att stänga av den helt) om den skall hålla på att starta sig själv.

Tack på förhand.

/Wepe

 

Hej!

 

Mitt råd är att du kollar i BIOS (Se manual för infor om detta)

och i BIOS leta efter "Wake on LAN", PXE-boot etc. och inaktivera dessa!

 

Eller en inställning om automstisk start vid viss tid varje dag!

 

Men det beror även på om du stänger av datorn inan du smäller ihop locket?

 

Om inte så kan det vara en schemalagd händelse som väcker datorn ur sitt viloläge!

 

Att din windows klocka rättar tiden kan bero på att du har fel tidsxon inställd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du kollar i BIOS (Se manual för infor om detta)

och i BIOS leta efter "Wake on LAN", PXE-boot etc. och inaktivera dessa!

Eller en inställning om automstisk start vid viss tid varje dag!

Men det beror även på om du stänger av datorn inan du smäller ihop locket?

Om inte så kan det vara en schemalagd händelse som väcker datorn ur sitt viloläge!

Att din windows klocka rättar tiden kan bero på att du har fel tidsxon inställd!

Hmm hittade inga sådana funktioner i BIOS... Faktum är att det var ett av de renaste BIOS jag någonsin sett. Fanns inte många inställningar alls där. Och som tidigare nämnts så är funktionen avstängd i nätverkskortets egenskaper.

Har datorn inställd på att gå ner i viloläge när lockets stängs. Vill helst slippa stänga av den helt då jag använder datorn lite nu och då och har en massa program igång (avstäng = lång uppstartstid).

Vet inte heller vilket program som skulle kunna vara schemalagt vid den tidpunkten på dygnet. Backup-program och antivirus-skanningar sker på kvällen. Och sen är det det där med att systemklockan står som första händelse varje gång vilket får mig att tro det har med det att göra. BTW, tidszonen är inställd på Stockholm så det ska inte vara det heller.

Kollade precis igenom loggen för det senaste dagarna och ser att uppstarten alltid är exakt 6 timmar efter att jag stängt locket... Mysko.

Finns det något annat sätt att läsa loggboken på som kan ge upplysning om vad det är som startar upp datorn ur viloläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows?

Åtminstone i Vista hittar man Schemaläggaren via Kontrollpanelen - Administrationsverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows?

Åtminstone i Vista hittar man Schemaläggaren via Kontrollpanelen - Administrationsverktyg.

Windows 7 (postade min fråga i det forumet men det verkar som någon tycker att det är hårdvarufel och inte windows det gäller, vilket jag har svårt att tro) och schemaläggaren låg på samma ställe men jag hittade inget program som var schemalagt att gå igång 6 timmar efter att datorn gått in viloläge... Verkar som om jag får invänta någon uppdatering eller nåt som löser problemet då jag inte kan komma på flera saker det kan bero på... Tack för svaren iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...