Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalla Sverige


RN

Rekommendera Poster

Valår?

Jag tror inte att den som är utförsäkrad bryr sig så mycket om vem som sitter vid makten som att oroa sig över hur hyran egentligen ska kunna betalas den här månaden, och nästa månad igen..? Utförsäkrad för en skadad/sjuk innebär att stega till socialbyrån. O vilket vettigt utnyttjande av allas våra skattepengar!

 

Fram för ordentlig vård istället! En sak som staten ensamt faktiskt inte klarar av – ändå är motståndet till privata lösningar så hårt på många håll. :blink: Jag anser i alla fall att man borde överösa vården med resurser så att de inte som nu i princip bara klarar av den akuta vården (vilken ändå fungerar mycket bra enligt mig), utan även kan följa upp och förhindra att människor hamnar i sina kroniska tillstånd. För har det väl hunnit gå för lång tid och men/sviter blivit permanenta finns inget att göra längre.

 

Med riktigt ordentlig vård skulle man kunna få många fler olycksdrabbade i arbetsfört skick igen – innan det hinner bli för sent för dem. Arbetsfört "skick" betyder förresten inte arbetsför "ålder", som ju kan vara allt mellan typ 14 och 74...

 

"Valår?" Var inte så cynisk..! <_<

 

I takt med att folk får försämrad arbetslivsförsäkring, försämrad sjukförsäkring m m, så ökar utbetalningarna på socialförsäkringen. Samma, allas våra skattepengar, i ett kretslopp. Skillnaden är bara hur pass trasiga eller hela själva skattebetalarna är i själen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det valår, men jag tror inte heller att så många av dom som idag sitter i klistret, i första hand tänker på vilka som sitter regeringen, utan man försöker att hitta både möjliga och omöjliga lösningar på hur månaden ska fungera, oftast handlar det om vilka räkningar som man ska lägga i den andra högen, den högen som aldrig blir betalda på vanligt sätt.

För när man har kvar ca 10000:- efter att skatten är betald, och man ska få iväg hyran på kanske 4000-5000, sen kommer elen, bredband och så vidare, och så ser man dom övriga 4-5 st räkningarna som också egentligen ska in samma månad, att man har kvar dryga 2000:- att leva på tills nästa bidrag kommer om en månad, då blir det lätt så att man snällt sagt, "skiter" i resten.

 

Är man sedan kanske som många, bägge i ett hushåll, blivit av med jobben, har hus, bil och allt, eller är ensamstående med barn, då ramlar snart livet ihop som ett korthus, då är det oftast socialen nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare så vad en välmående medel- och överklass kanske inte tänker på när de gottar sig i skattesänkningar på typ 100 miljarder är att även dem kan råka illa ut; dödlig sjukdom som t ex cancer, trafikolycka, arbetsplatsolycka, överfall eller valfri olyckshändelse.

 

Och nej, det är inte bara sånt som man läser om i tidningen utan vem som helst kan drabbas – precis när som helst.

 

De här skattesänkningarna (och utan motstycke då för överklassen) är det naturligtvis i alla fall någon som måste betala. Och vem gör det? Jo, sjuka och pensionärer, folk som tvingas ägna tiden åt att söka jobb som inte finns och så vidare.

 

Så heja Sverige, vi går bakåt i utvecklingen, fram för fler fattighjon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vidare så vad en välmående medel- och överklass kanske inte tänker på när de gottar sig i skattesänkningar på typ 100 miljarder

Såvitt jag vet njuter alla arbetande människor av skattesänkningarna, varför blanda in ord som medel- och överklass? Är det vidare enbart "bottenskiktet" (om vi nu ska prata klasser) som kan drabbas av sjukdomar?

 

Att man med högre lön får större sänkning i antal kronor är bara naturligt, det handlar om en procentsats och inget annat. Att man arbetat sig fram till en hög lön ska inte bestraffas genonm att man förlorar detta genom högre procentuella skatter. Var sjutton skulle incitamentet finnas om det aldrig lönade sig att arbeta hårt, utbilda sig eller ta högre ansvar i sin karriär. Jag tjänar väldigt bra och jag förtjänar varenda krona, om inte mer. Jag har jobbat på min karriär sedan innan jag var tonåring och är varken överklass eller överbetald och jag skäms inte för att jag är där jag är.

 

Förvisso finns det en liten klick über-rika som inte riktigt förtjänar sin rikedom, men att dra alla höginkomsttagare över en sossekam börjar bli riktigt uttjatat!

 

Jag lider f.ö själv av neurologiska problem i armarna och har ledproblem i hela kroppen som innebär smärta dygnet runt och jag skulle säkerligen kunna sjukskriva mig en längre tid om jag försökte, detta trots att jag inte tillhör "underklassen". Jag sitter alltså inte och medvetet försöker tro att problem inte förekommer, jag vill bara att argumenten kan hållas på en lite mer modern nivå än den klassiskt gamla socialdemokratiska 1900-talsnivån.

 

EDIT: Jag känner ju till dina egna problem RN och vill heller inte försöka förringa dem och jag förstår vad din passion för ämnet har för bakgrund, så jag hoppas du tar min kritik som den är avsedd, även om du inte håller med mig.

 

EDIT 2: Mitt tidigare inlägg fick jag tydligen inte postat. Det gällde kommentaren "valår". Jag syftade där på vem som låg bakom sajten du länkade till RN, jag anser inte att LO har något annat syfte med den sajten än att ragga röster till S. De är dessutom de sista som skall komma med pekpinnar om orättvisor i ersättningar och löner, värre kålsupare och dubbelmoralister än deras pampar och medlemsförbunds pampar finns väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det vidare enbart "bottenskiktet" (om vi nu ska prata klasser) som kan drabbas av sjukdomar?

Var fick du det ifrån? Jag skrev ju:

"Vidare så vad en välmående medel- och överklass kanske inte tänker på när de gottar sig i skattesänkningar på typ 100 miljarder är att även dem kan råka illa ut; dödlig sjukdom som t ex cancer, trafikolycka, arbetsplatsolycka, överfall eller valfri olyckshändelse.

 

Och nej, det är inte bara sånt som man läser om i tidningen utan vem som helst kan drabbas – precis när som helst."

 

Men bara så att du inte får fel bild nu så har jag inte röstat socialdemokratiskt. Nej utan jag tyckte väl att Göran Persson, Thomas Bodström m fl kunde sticka och gömma sig nånstans. Och inte heller har jag helt usel årsinkomst utan tvärtemot (annars skulle jag t ex inte ha kunnat byta datorgrejer som jag gör ungefär som jag byter strumpor :P).

 

Med nuvarande regering tycker jag istället att Cristina Husmark Pehrsson kan dra nåt gammalt över sig.

 

De är offentliga personer och får tåla att folk kan tycka både det ena och det andra – är väl ett av priserna att betala för livet de har valt. Men inte för att vi har någon åsikts- respektive yttrandefrihet värd sitt rätta namn tycker jag...

 

Jag känner ju till dina egna problem RN och vill heller inte försöka förringa dem och jag förstår vad din passion för ämnet har för bakgrund, så jag hoppas du tar min kritik som den är avsedd, även om du inte håller med mig.

Tro mig, jag förstår och talar också ungefär samma språk som du! :thumbsup: Tack för omtanken... man får helt enkelt bita ihop och gilla läget. Alternativet är att sticka iväg nånstans och döda sig själv, vilket sannerligen inte hade ställt så mycket till det bättre. ;)

 

P.S. Du har en poäng med att det det kan ligga politiska krafter bakom "min" sajt... :unsure: Men ärligt talat så är ju allting politik, t o m Nobelpriset. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men ärligt talat så är ju allting politik

Så sant som det är sagt, det och religion. Vi vår väl vara glada att det än så länge är politiken som styr vår vardag och inte religionen, även om den aldrig kan vara perfekt och stryka alla medhårs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vår väl vara glada att det än så länge är politiken som styr vår vardag och inte religionen,

HAHA!! :lol: Det skålar vi för! :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...