Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera trådlöst nätverkskort


Traveller

Rekommendera Poster

Jag har windows xp moderkort k8nf6g-vsta. Nätverkskort D-Link DL-624 H/W ver.b3 F/W ver. 4.30

Problemet är att datorn inte hittar nätverkskortet efter installation av Servicepack 3

Jag har laddat ner drivisar från D-link och Asrock, (moderkortstillverkaren) som skulle rätta till det kända problemet.

I servicepack 3 finns tydligen en dll.fil med samma namn som D-Links

Tyvärr fungerar det inte ändå.

För övrigt fungerar datorn lysande efter hd-bytet så jag vill inte riskera något. Kanske skulle jag byta nätverkskort för att se om det accepteras bättre. Det är tråkigt att ha en lång kabel liggande.

Routern och Adsl nmodemet fungerar perfekt.

Jag har fler datorer kopplade till routern.

Tacksam för goda råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), några fråge- eller utropstecken, syns det trådlösa nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), några fråge- eller utropstecken, syns det trådlösa nätverkskortet?

 

Hej

Andra enheter:"ethernet-styrenhet" är gulmarkerat med frågetecken

Det trådlösa nätverkskortet syns inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det frågetecknet försvinner om du installerar drivrutinerna Nvidia all in 1 och HDMR (i den ordningen) från http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K8NF6G-VSTA&o=XP

 

Sedan är det normalt med nätverkskort att man ska först installera drivrutinen/programmet från t ex D-link och först när programmet säger till ska man ansluta nätverkskortet. I ditt fall så måste du då också se till att det inte syns till något från D-link i Lägg till eller ta bort program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det frågetecknet försvinner om du installerar drivrutinerna Nvidia all in 1 och HDMR (i den ordningen) från http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K8NF6G-VSTA&o=XP

 

Sedan är det normalt med nätverkskort att man ska först installera drivrutinen/programmet från t ex D-link och först när programmet säger till ska man ansluta nätverkskortet. I ditt fall så måste du då också se till att det inte syns till något från D-link i Lägg till eller ta bort program.

 

Tack Cecilia

Tyvärr hjälpte inte dina råd heller. Jag har plockat ut kortet, avinstallerat drivrutiner och uppdaterat. Talade med en person som hade haft samma problem , han bytte nätverkskort och har sedan inte haft några problem. Det är tydligen just D-Link som strular. Han rekommenderade Linksys får väl se om jag får tag på ett sådant det är ju bättre än att formatera och börja om från början.

Trist att inte tillverkarna tar sitt ansvar och rättar till sådana problem.

Det har tagit mycket tid att försöka fixa problemet.

Tack ändå Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt få kontakt med D-links support?

 

Ja, de tog extrabetalt för samtalet och gav mig fel information som inte stämde med min version av programmet.

I ett annat forum såg jag att D-Links support hade sagt att problemet inte var deras utan Microsofts, Det är ju XP:s uppgradering som ställer till det och de har slutat ha support på XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag ville bara tala om att jag har bytt nätverkskort och nu fungerar allt som det skall.

Solen skiner och vårens blommor lyser i mina rabatter. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt :thumbsup: att du har fått igång en trådlös förbindelse igen, men det var ju tråkigt att det krävdes ett nytt nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt :thumbsup: att du har fått igång en trådlös förbindelse igen, men det var ju tråkigt att det krävdes ett nytt nätverkskort.

 

Jag tycker det var en bra lösning.

Jag hade testat så många lösningsförslag, laddat ner uppdateringar av olika slag och fått oönskade effekter som tvingade mig till återställningar (tack och lov att den funktionen finns)

Ett problem kvarstår, jag har inte vågat uppgradera till servicepack 3 som ställde till problemen för mig och det bör man ju göra enligt alla goda råd.

Kanske borde man uppgradera till Windows 7 i stället. Finns det åsikter om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service Pack 3 måste du snart installera för Microsoft kommer att sluta stödja XP utan Service Pack 3 vid utskickning av säkerhetsuppdateringar.

 

När det gäller Windows 7 så gäller det ju att det finns drivrutiner anpassade för Windows 7 för moderkort och annat inuti datorn liksom för skrivare och annat du vill använda till datorn. Du kan köra Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns kända problem. Se då till att du har skrivare mm anslutet till datorn så att programmet känner av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service Pack 3 måste du snart installera för Microsoft kommer att sluta stödja XP utan Service Pack 3 vid utskickning av säkerhetsuppdateringar.

 

När det gäller Windows 7 så gäller det ju att det finns drivrutiner anpassade för Windows 7 för moderkort och annat inuti datorn liksom för skrivare och annat du vill använda till datorn. Du kan köra Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns kända problem. Se då till att du har skrivare mm anslutet till datorn så att programmet känner av dem.

 

Hur fungerar uppgradering till Win7 vad gäller andra partitionen på systemdisken och den gamla systemdisken som är monterad som slav. Måste andra partitionen anpassas och kan jag ff använda de filer som finns på slaven gjorda i XP, måste alla dessa filer säkerhetskopieras?

Kan jag parallellinstallera Win 7 på samma disk? Systemdisken C har 82 gb ledigt

Alla program måste väl ominstalleras Jag har många tunga program t.ex Adobes hela svit Photoshop mm

 

Många frågor blev det :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra partitioner behöver inte anpassas för Windows 7. All musik, dokument, bilder, filmer osv fungerar bra oavsett vilket Windows man har, dock måste man ju ha ett program installerat som kan hantera dem. Det går bra att ha dual-bott med XP och Windows 7 och det innebär att man i uppstarten av datorn får välja vilket Windows man vill starta. Det måste finnas tomt utrymme (eller en tom partition) för att installera Windows 7. Program måste ominstalleras för att fungera i Windows 7 och du bör kolla upp att den version du har av t ex Photoshop är kompatibel med Windows 7. I och för sig så är det väl meningen att Upgrade Advisor ska göra det men om den inte säger något så är det väl bäst att kolla själv också. Jag är inte särskilt kunnig när det gäller Windows 7 så jag föreslår att du börjar på en ny tråd i "Windows 7". Det ökar sannolikheten att någon med djupare kunskap än jag ser dina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poängen! :)

 

Jag ser att det kan misstolkas det jag skrev förut.

"Det måste finnas tomt utrymme (eller en tom partition) för att installera Windows 7."

Alltså ett utrymme som inte ingår i någon partition, det räcker inte med att du har en partition som har bara är delvis fylld. Däremot så kan du använda ett partitionsprogram för att minska ner en befintlig partition så att du får tomt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...