Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera rader i Excel


yoakeem

Rekommendera Poster

I ett excel dokument har jag på ca 1000 rader med antingen mans eller kvinno namn.

Ett namn på varje rad, jag ska räkna hur många som är män respektive kvinnor.

Eftersom jag lätt tappar bort mig när jag räknar så skulle jag vilja sortera dem.

Det har jag gjort genom att markera raden för män med fyllnadsfärg Gul och kvinnor med grön färg.

 

Nu till frågan: går det att sortera på nåt enkelt sätt så man bara ser gula rader respektive bara grön rader?

 

Mvh Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Tips: Skapa en ny kolumn där du anger M eller K. Då kan du sortera utifrån dessa kriterier.

 

Använd sedan formeln =Antal.Om(Cellreferensen;"K") så räknar Excel ut antalet kvinnor (och motsvarande för män)

 

Sortera efter hur du har formaterat (gult eller grönt) tror jag inte går

 

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Nu till frågan: går det att sortera på nåt enkelt sätt så man bara ser gula rader respektive bara grön rader?

 

Du kan sortera (se bild 1), eller filtrera (se bild 2)på färg.

 

 

/M

post-50730-126874125553_thumb.jpg

post-50730-126874135621_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du kan sortera (se bild 1), eller filtrera (se bild 2)på färg.

 

 

/M

 

Tack ska testa detta på office 2007, har office 2002 själv just nu så jag kan inte praktisera detta just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...