Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sortera rader i Excel


yoakeem

Recommended Posts

I ett excel dokument har jag på ca 1000 rader med antingen mans eller kvinno namn.

Ett namn på varje rad, jag ska räkna hur många som är män respektive kvinnor.

Eftersom jag lätt tappar bort mig när jag räknar så skulle jag vilja sortera dem.

Det har jag gjort genom att markera raden för män med fyllnadsfärg Gul och kvinnor med grön färg.

 

Nu till frågan: går det att sortera på nåt enkelt sätt så man bara ser gula rader respektive bara grön rader?

 

Mvh Jocke

Link to comment
Share on other sites

Cege Anderson

Tips: Skapa en ny kolumn där du anger M eller K. Då kan du sortera utifrån dessa kriterier.

 

Använd sedan formeln =Antal.Om(Cellreferensen;"K") så räknar Excel ut antalet kvinnor (och motsvarande för män)

 

Sortera efter hur du har formaterat (gult eller grönt) tror jag inte går

 

 

// Cege

Link to comment
Share on other sites

Shape_sthlm

Nu till frågan: går det att sortera på nåt enkelt sätt så man bara ser gula rader respektive bara grön rader?

 

Du kan sortera (se bild 1), eller filtrera (se bild 2)på färg.

 

 

/M

post-50730-126874125553_thumb.jpg

post-50730-126874135621_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan sortera (se bild 1), eller filtrera (se bild 2)på färg.

 

 

/M

 

Tack ska testa detta på office 2007, har office 2002 själv just nu så jag kan inte praktisera detta just nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...