Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av processor i laptop


charlieay

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har datorn Packardbell EasyNote LJ61 som då är en "spel laptop" till viss del. Den har ett hyfsat grafikkort som tål de flesta spel utan lagg. Däremot tvivlar jag på processorn som är en: AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-75 2.20 ghz.

 

Jag gjorde en prestandaklassificering och fick endast resultatet 4.9 på processor, vilket är lågt om man talar i spelsyfte. Jag får 6.5 på grafikkortet vilket är dugligt.

 

Så mina frågor är då:

1: Hur svårt är det att byta en processor på en laptop? Är det något man kan göra själv?

2: Är det samma processor i en stationer som i en laptop?

3: Något tips på bra 2kärniga spelprocessorer?

4: Hur pass mycket sämre presterar grafikkort & processor då de är varma?

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. väldigt svårt/ svårt beroende på modell

2.Nej

3.(beror på vad datorn klarar av för processorer)

4.Exakt lika bra, såvida de inte är extremt överhettade och tvingas "throttla" för att inte ta skada utav värmen, något som sker vid runt 100grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) a) Beror på laptop hur svårt det är. Sitter den i sockel går det. Är den fastlödd klarar du inte av det.

Kommer datorn fungera efter bytet? Svar: Inte säkert att den gör det. BIOS på moderkortet stöder kanske inte den nya processorn. Strömmatningen räcker inte till.

Kylningen räcker inte till.

2) Normalt inte.

3) ?

4) ? Inget alls ända till de börjar klocka ner för att minska värmeutvecklingen.

Du kan kolla klockningen med

http://www.cpuid.com/cpuz.php

tänk på att utan belastning är det vanligt att processorn arbetar nedklockad....först under belastning klockar den upp till maxhastighet....och blir den för varm klockar den ofta ner igen

Är du orolig för värmen. skaffa en kylplatta.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1056

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattat, är du inte kunnig om hur en bärbar fungerar tekniskt, hur man gör när man konkret fullt ut skruvar i en bärbar, så är det inte att rekommendera, då är risken stor att den inte fungerar när jobbet är klart.

Det är stor skillnad mot att skruva i en stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. :)

Nu till huvudsaken, datorn går att hitta på

 

www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/PackardBell-EASYNOTE_LJ61-SB-560NC(124560,3004)

 

För er datorkunniga, kan man få något tips på en mer spelvänlig processor än den nuvarande. Behöver ju då även veta så att den passar med moderkort osv. Vet ju ej heller om det är möjligt att ta reda på om grafikkortet är integrerat eller dedikerat i moderkortet. Men om någon kan ta reda på det via länken eller liknande uppskattas det.

 

Det praktiska jobbet med bytet av processorn ska nog gå att fixa.

Tack för alla svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...