Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upprepade bootningsförsök


svewik

Rekommendera Poster

Hej. Vad kan detta betyda?

Vid uppstart får jag meddelande om att windows inte kan startas och jag får välja om jag vill starta felsäkert eller normalt etc.

Om jag väljer starta normalt, (Xp fungerade ju sista gången jag använde datorn) så får jag skärmen med XP-loggan och progressmätaren. Därefter en snabb blink med någon text som jag inte hinner läsa, och därefter nytt bootningsförsök som resulterar i meddelande om att windows inte kan starta. osv. osv. Samma sak händer oavsett vilket alternativ jag väljer.

 

Det märkliga är att jag kommit vidare utan att jag egentligen vet varför. Plötsligt funkar det. Det kan vara att jag lossat en flatkabel till en hårddisk och satt tillbaka den. När jag försöker med det nu fungerar det givetvis inte.

Dessutom uppstår samma fel på andra datorer vi har hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag kan boota från CDn men jag vill inte använda reparation ännu eftersom det i pricip blir en nyinstallation. Sedan måste jag hämta SP3 igen och alla 200 uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är disken är gammal? Isf lönar det sig inte att reparera Windows. Du kommer då snart att få problem igen. Då är det också bäst att försöka kopiera över dina viktiga filer till en annan disk.

 

Är disken relativt ny, kan du försöka med Reparation mha Återställningskonsolen vid första menyn när du bootar med CD. Kör chkdsk /r. Detta reparerar Windows utan att installera om. Tyvärr brukar reparation ske, men felet kvarstår. Har dock faktiskt fixat en dator på detta sätt för en månad sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt och gammalt är relativt för mig. Datorn har ung 10 år på nacken. Diskarna har jag köpt begagnade i omgångar. Denna dator är tänkt att fungera som enbart musikspelare så den räcker till.

Jag har för mig att man måste ange ett lösenord till återställningskonsolen. Den accepterar inte tomma lösen, även om jag aldrig angett ett lösenord.

 

För övrigt har det hänt som jag förutsedde. Att den startade igen. Jag har demonterat 500 MB minne, demonterat och monterat disken igen. Demonterat det gamla SBLive ljudkortet. I övrigt inget annat.

 

Det MÅSTE vara mina magiska fingrar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en disk som är några år krånglar på detta sätt, är det dags att byta ut den. Eftersom den är begagnad vet du kanske inte heller vad den varit med om. Det är typiskt för slitna diskar att de ibland fungerar och ibland inte. Risken är att om du fortsätter att köra, kommer du inte att kunna läsa den över huvud taget ens i nåt annat system.

 

Du behöver inte ange lösenord i Återställningskonsolen om det inte är satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina magiska fingrar för över statisk elektricitet till min gamla disk som tänker då att "AJJ - OK då, en liten stund då!!"

 

Samma sak med min litet nyare dator , (med bara litet nyare disk) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina magiska fingrar för över statisk elektricitet till min gamla disk som tänker då att "AJJ - OK då, en liten stund då!!"

 

Samma sak med min litet nyare dator , (med bara litet nyare disk) ?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

Behöver du mer handgriplig hjälp, kan du skicka ett meddelande. Ser att du bor i närheten av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...