Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Synligt aktivitetsfält

Karlhåkan

Recommended Posts

Hej!

Aktivitetsfältet "fastnar" i synligt läge efter en stund, trots att jag bockat för "dölj aktivitetsfältet automatiskt". Kan någon tipsa om hur jag kan bli av med det?

Låter som ngt inläsnings fel.

Men är frågande??

Sker detta efter varje uppstart?

Eller är det ngt som dyker upp efter en stunds användande?

Mvh

Mats H

Låter som ngt inläsnings fel.

Men är frågande??

Sker detta efter varje uppstart?

Eller är det ngt som dyker upp efter en stunds användande?

Mvh

Mats H

Hej Mats!

Det sker vid varje uppstart, men först efter en stunds användande. Innan det funkar det som det skall.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "....mellan det du stängde av och det började krångla....". Har haft datorn endast en kort tid, och håller på och vänjer mig vid Windows 7. Problemet kan ha funnits hela tiden, är dock lite osäker på det. Men det dyker upp varje gång jag är inne och jobbar, efter en stund. Det förefaller som det låser sig när jag jobbar med e-post, men även här måste jag reservera mig lite. Uppdateringar har jag haft några stycken sen jag köpte datorn, de kommer automatiskt när jag stänger ner systemet.

Tänkte närmast på om detta uppstod mellan några uppdateringar, så att man kan se i tid vart det började!

Mvh

Mats H

Hej!

Packard Bell Easy Note TJ65

Windows 7 Home Premium

Datortyp: x64-based PC

Pentium Dual Core T4300

4 GB RAM

Grafik: GeForce G210M

Winchesterminne:298 GB

Auto Hide bug, som finns/fanns i Vista!

Förslag till lösning!

start -> högerklick Dator -> Egenskaper -> vänsterspalten Avancerade systeminställningar

fliken avancerat -> Kategorin Prestanda klicka på Inställningar

Om "visa innehållet i fönstret vid dra och släpp" är ibockad, bocka ur och klicka OK

gå tillbaka och kryssa i det igen

sen OK, klart!

Hoppas att det funkar!

Mvh

Mats H

Tack Mats H!

Jag har försökt några gånger och stängt av datorn mellan försöken, men tyvärr är resultatet det motsatta - nu är aktivitetsfältet uppe ända från start. Jag har nu bockat för "visa innehållet..." igen, men det gick inte tillbaka till det tidigare läget. Vad tror du om att köra reparationsskivan?

Nästa förslag på lösning:

Bocka i dölj osv., som du hade tidigare.

Skriv följande i sökrutan.

C:\Windows\Prefetch

Kopiera den foldern och spara den under ngt namn på skrivbordet.

Töm den sedan orginalmappen på sitt innehåll och starta om.

Mvh

Mats H

Tack Mats H!

Nu ser det ut att fungera - i alla fall längre än förut! Jag har bockat för en stjärna i din profil. Kan jag ta bort den namnändrade (undanstoppade) prefetchen)?

Jag har ett annat problem med ordentligt tuggmotstånd - säg bara till om och när du är redo - eller om jag skall vända mig till panelen.

Med stort tack så länge

karlhåkan

Tack Mats H!

Nu ser det ut att fungera - i alla fall längre än förut! Jag har bockat för en stjärna i din profil. Kan jag ta bort den namnändrade (undanstoppade) prefetchen)?

Jag har ett annat problem med ordentligt tuggmotstånd - säg bara till om och när du är redo - eller om jag skall vända mig till panelen.

Med stort tack så länge

karlhåkan

Hej!

Skoj att det funkar, än så länge smile.gif

Återkom du med mera bekymmer,

det är bara intressant!

Mvh

Mats H

Hej!

"Säg den glädje som varar....". Den har fått återfall! Men jag tycker definitivt att den funkar längre stunder än förut. Jag har gjort om proceduren en gång till men det är samma resultat.

Mvh

Karlhåkan

Så synd då!

Båda alternativen har löst detta i Vista.

Men, jag tycker att du skickar en felrapport till Microsoft Supporten, så att buggen blir noterad.

https://support.microsoft.com/oas/default.aspx?&gprid=14019&&st=1&wfxredirect=1

Har du ett hotmail konto eller Live konto (MSN), så kan du logga in och följa ärendet.

Men jag ska i vart fall kolla vidare!

Ber att få återkomma.

Ha lite tålamod med mig, jag återkommer!

Ha en trevlig onsdagskväll!

Mvh

Mats H

Hej!

Det finstilta var som vanligt litet jobbigt att förstå - det var mycket tal om att beställa och vad som händer om man inte betalar fakturan inom 60 dagar - så jag avstår. Om det är en bugg så kommer den förmodligen att fixas rätt snart. Kommer du på något så lär jag ju höra.

Mvh

Karlhåkan

Hej.

Jag kör själv Windows 7 och har aldrig haft problem med aktivitetsfältet.

Men undrar nu lite sådär om detta problem som du har kan bero på något !program! som arbetar aktivt i aktivitetsfältet? Typ något antivirus program eller så? Någon popup som stör? Om detta är fallet så döljs inte akivitetsfältet alls!!

Jag skulle iallafall testa att avsluta alla program jag kan som finns i aktivitetsfältet eller bara dölja dom och sedan testa. Stäng även alla bakgrundsprogram och se hur det löser dig. Testa detta först och främst. Felet ligger med största sannolikhet här.

Sedan så kan det kanske ha lite med att Windows 7 grupperar internet fönster och sånt.. testa att ta bort grupperingarna. Labba lite :)

Men om du öppnar något fönster och klickar mitt i det tomma. Försvinner inte då aktivitetsfältet?

Lycka till

Hej.

Jag kör själv Windows 7 och har aldrig haft problem med aktivitetsfältet.

Men undrar nu lite sådär om detta problem som du har kan bero på något !program! som arbetar aktivt i aktivitetsfältet? Typ något antivirus program eller så? Någon popup som stör? Om detta är fallet så döljs inte akivitetsfältet alls!!

Jag skulle iallafall testa att avsluta alla program jag kan som finns i aktivitetsfältet eller bara dölja dom och sedan testa. Stäng även alla bakgrundsprogram och se hur det löser dig. Testa detta först och främst. Felet ligger med största sannolikhet här.

Sedan så kan det kanske ha lite med att Windows 7 grupperar internet fönster och sånt.. testa att ta bort grupperingarna. Labba lite :)

Men om du öppnar något fönster och klickar mitt i det tomma. Försvinner inte då aktivitetsfältet?

En klok ide!

Väl värt att kontrollera!

Kör du ngt Registervårds program?

Ytterligare en fråga, har du stängt av din "side bar"?

Som jag har förstått detta så kan du endast ha en av de båda funktionerna avstängda.

Dessutom bör du kontrollera om du har ngt medelande i Åtgärdscentret, (flaggan), om t.ex backup eller ngt annat system meddelande, som du kan stänga av.

Öppna åtgärdscentret, klicka på tab'en för Underhåll, hitta och stäng av Meddelanden om Säkerhets kopiering.

Några fler förslag kanske dyker upp.

Ha en bra dag.

Mvh

Mats H

Lycka till

Svar till D.P.G och Mats H.

Jag tackar för Era tips, och får testa dem lite vartefter. Jag hade samma problem på desk topen med Windows XP, men där hade jag större bildskärm, så det var inte så besvärande. Jag har plockat bort lite "onödiga" program från aktivitetsfältet - där fanns inget gemensamt program med XP-maskinen i alla fall. Om jag klickar "mitt i det tomma" i fönstret så försvinner iaf inte aktivitetsfältet. Något registerhanterings-program kör jag inte f.n. "Side bar" är ett obekant begrepp för mig. Kommer ni på något mer så är jag tacksam för info.

Mvh

Karlhåkan

Prova så här, kan faktiskt blivit fel tidigare!

start -> högerklick Dator -> Egenskaper -> vänsterspalten Avancerade systeminställningar

fliken avancerat -> Kategorin Prestanda klicka på Inställningar

Om "visa innehållet i fönstret vid dra och släpp" är ibockad, bocka ur och klicka OK

Mvh

Mats H

Hej!

Den har uppfört sig som folk en lång stund nu, men jag har i alla fall bockat ur den där funktionen. Det var ju det första vi försökte med, men som då inte hjälpte.

Mvh

Karlhåkan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...