Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk från en DVD-spelare


Mikael63

Rekommendera Poster

Vår DVD-spelare, en KISS DP-558 har lagt av, nätdelen.

Dess inbyggda hårddisk har jag plockat ut i hopp om att komma åt inspelat matr. på den.

Spelaren har stöd för FTP och via detta kan man komma åt inspelat innehåll som sparas som .vob.

 

Har nu kopplat disken via USB/IDE-adapter men den hittas inte av Windows (XP) och jag misstänker att det är Linux som är operativsystemet på denna eftersom jag vid lab. med Puppylinux direkt kom åt filerna på DVD-spelaren (via nätverket men utan att gå via FTP).

 

Så - hur kommer jag enklast åt den inspelade filen?

 

Om jag sätter i en live-cd med Puppy - kan jag då hitta den externa disken och få över filen till den "rätta" hårddisken?

 

Eller finns det enklare sätt? Det är ju bara en engångsföretelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns hårddisken i BIOS (du kan ju kolla Enhetshanteraren först)? Om inte så verkar det ju som att den inte känns igen som en hårddisk på låg nivå och det är nog nödvändigt för att Puppy ska kunna hitta den.

 

Ext 3 är ju ett vanligt filsystem i Linux-datorer och det finns visst möjlighet att läsa det från Windows. Googla på: windows read ext3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren:

post-52940-126859723675_thumb.png

 

Ingen av dessa fyra kunde se/läsa disken.post-52940-126859727617_thumb.png

 

Jag får avvakta och se om det går att byta nätagg till spelaren innan jag gräver ytterligare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Med gparted i Linux (exempelvis Ubuntu som jag föredrar) kan du se vad det är för filsystem på hårddisken, om du vill leta efter lämpligt program i Windows för att komma åt den. Annars är det ju som du skriver bara att starta upp datorn med en Linux-CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med gparted i Linux (exempelvis Ubuntu som jag föredrar) kan du se vad det är för filsystem på hårddisken, om du vill leta efter lämpligt program i Windows för att komma åt den. Annars är det ju som du skriver bara att starta upp datorn med en Linux-CD.

Nja, inte riktigt så enkelt.. gparted på PuppyLinux hittade en enhet med >1800 Gb oallokerat utrymme vilket ju inte riktigt kan vara sant då det är en WD på 80 Gb.

 

Nu kan det ju faktiskt vara så att disken tagit stryk av att ha matats med 12 Volt & 3 Volt eftersom nätagget inte levererade mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Aha, jag fattade det som att du kom åt filerna via Linux, men det var alltså när hårddisken satt i sin rätta miljö? Typ via nån sambautdelning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag fattade det som att du kom åt filerna via Linux, men det var alltså när hårddisken satt i sin rätta miljö? Typ via nån sambautdelning...

Normalt kan man komma åt filerna via ftp.

Dessutom kan via spelaren se på filmfiler som ligger på en pc i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lyckades reparera nätdelen B)

Allt fungerar som det ska igen!

:D

 

Ren nyfikenhet bara: Vad visade det sig vara för fel på nätdelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren nyfikenhet bara: Vad visade det sig vara för fel på nätdelen?

Det var en elektrolytkondensator som gett upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en elektrolytkondensator som gett upp.

 

Skönt när det är enkla fel som man kan både hitta och fixa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...